Stor jämförelse visar: Finnairs flyg ofta försenade på längre rutter

67 procent av de ersättningskrav som riktas till Finnair underkänns enligt en granskning som ersättningsbolaget Airhelp har gjort. Bild: Lehtikuva/Martti Kainulainen

Flygbolaget Finnair har skäl att ta sig själv i kragen. En stor jämförelse visar att bolagets långdistansflyg oftare är försenade än i tid.

Den globala jämförelsen som ersättningsbolaget Airhelp gjort visar att endast 45 procent av Finnairs flyg med beräknad flygtid på mer än fem timmar har varit i tid. Bolaget ligger på plats 61 av 75 flygbolag som Airhelp har granskat. I jämförelsen definierades förseningar som dröjsmål på mer än 15 minuter och granskningen gäller åren 2017–2019.

De nordiska konkurrenterna SAS och Norwegian klarade sig inte heller särskilt bra i jämförelsen, även om deras placeringar var bättre än Finnairs. Det punktligaste europeiska flygbolaget var spanska Iberia medan Hong Kong Airlines toppade hela listan. Enligt jämförelsen håller Hong Kong Airlines tidtabeller 83,6 procent av tiden.

Airhelps direktör i Finland Aleksi Seppo, säger i ett pressmeddelande att bolaget granskat 4,4 miljoner långa flygningar av vilka 2,4 miljoner antingen ställdes in eller försenades.

I samma jämförelse granskade Airhelp också hur ofta flygbolagen låter bli att betala ut ersättningar. I enlighet med EU-förordning EC 261 kan flygbolag vara skyldiga att betala ersättningar till resenärer då ett flyg blir försenat på grund av flygbolagets agerande. Enligt Seppo är det ytterst ovanligt att flygbolag självmant betalar ut dessa ersättningar.

Enligt granskningen underkänner Finnair 67 procent av alla ersättningskrav utan ordentliga motiveringar. För Norwegian var siffran 68 procent. SAS däremot förefaller att sköta ersättningar betydligt bättre, bolaget underkänner endast 22 procent av fallen.

I jämförelsen beaktades fall där flygbolagen fattat beslut som strider mot EU-domstolens ersättningslagstiftning.

Konsumentombudsmannen drog Finnair inför marknadsdomstolen 2017 för att ha brutit mot flygresenärers rättigheter.

Läs mer: Kritik mot Finnairs ersättningspraxis