Stockmann tror på klart ökad rörelsevinst i år

– De första effekterna av de strategiska åtgärderna och den pågående transformationen syns i Stockmanns finansiella resultat, säger vd Jari Latvanen. Bild: Martti Kainulainen/Lehtikuva

Stockmann förbättrade sitt rörelseresultat under fjärde kvartalet och väntar sig en fortsatt förbättring under 2020. Men att omsättningen sjunker är illa, säger en analytiker.

Trots osäkerheten i världsekonomin och ett försvagat konsumentförtroende är Stockmann optimistiskt i sin prognos för 2020. Koncernen räknar med att rörelsevinsten ökar klart jämfört med fjolåret. Då låg den på 13,3 miljoner euro.

– De första effekterna av de strategiska åtgärderna och den pågående transformationen syns i vårt finansiella resultat, säger vd Jari Latvanen.

Han beskriver 2019 som ett förändringens år, med förnyad strategi, klarare vision, mission och värden. Rörelseresultatet för helåret 2019 var 29 miljoner euro, vilket betyder att nästan hela resultatet gjordes under årets sista kvartal, som stod för 28 miljoner (se tabell). Att sista kvartalet skulle vara bra var väntat, eftersom Stockmann gav en positiv resultatvarning den 16 januari.

– Det positiva resultatet uppnåddes genom vårt förnyelseprogram, pågående besparingar och förbättrade resultat inom såväl Lindex som Stockmann.

Minskad omsättning

Däremot minskade omsättningen både under helåret och under fjärde kvartalet (se tabell). Enligt Latvanen beror det på "viktiga organisatoriska och affärsmässiga beslut". För varuhusverksamheten, som har varit koncernens största problem, blev fjolåret som helhet förlustbringande, även om sista kvartalet var lönsamt.

Att omsättningen sjunker är illa. Det säger en analytiker HBL har talat med.

– Det är absolut nödvändigt att få upp omsättningen. Med hjälp av besparingar kan man förbättra resultatet, men om omsättningen inte stiger sitter man fast i en spiral av ständiga kostnadsbesparingar.

Enligt vd Latvanen kommer man att under 2020 jobba målmedvetet för att vända varuhusverksamheten till en hållbar nivå. I sommar lanseras bland annat en ny plattform för näthandeln, samtidigt som kundupplevelsen i varuhusen ska förbättras. Jumbo-enheten i Vanda förnyas helt i år medan ytan minskar. I centrumvaruhuset förnyas avdelningen för dammode på tredje våningen och i första våningen öppnar en avdelning för väskor av premiummärken samt en avdelning för klockor och smycken.

– I år kommer vi att lansera över 50 nya varumärken, det vill säga ett per vecka i snitt, säger Latvanen.

Lindex öde alltjämt ovisst

Någon ny information om modekedjan Lindex framtid gavs inte i samband med torsdagens resultatpresentation. I augusti meddelade Stockmann att styrelsen beslutat att undersöka "strategiska alternativ" för Lindex ägarskap, vilket i praktiken tolkas som en försäljning.

– Processer av det här slaget tar i regel sex till nio månader. Vi informerar när det finns någonting att berätta, säger styrelseordförande Lauri Ratia.

Lindex är den del av Stockmann som tagit in pengar när varuhusverksamheten gjort förlust. En försäljning av modekedjan skulle vara ett sätt att minska Stockmanns skuldbörda rejält, men utan Lindex skulle Stockmann bara ha kvar en verksamhet som åtminstone hittills varit förlustbringande. Centrumfastigheten i sig är värdefull men i dag är den låst vid den problemtyngda varuhusverksamheten.

Styrelsen föreslår att ingen vinstutdelning betalas till aktieägarna för räkenskapsåret 2019. Senast Stockmann betalade vinstutdelning var 2014. Bolagsstämma hålls den 18 mars.

Vid lunchtid på torsdagen låg Stockmanns båda aktieserier på drygt +6 procent.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Skräddarsytt drömhem uppfyllde alla önskemål och höll budgeten

Mer läsning