Stilig helhet av Raitiorariteter

Drottning. Annami Hylkilä gör en gedigen insats under föreställningen med två av Väinö Raitios sällan hörda minioperor Kungen av Lydien och Väinämöinens frieri.Bild: Laura Reunanen

Lyckad regi och dramatisering samt musikalisk variation gör föreställningen sevärd.

OPERA

Neijonnälkä

Väinö Raitios Lyydian kuningas och Väinämöisen kosinta samt skådespelsmusik. Text: Eino Leino. Regi: Johanna Freundlich. Scenografi och dräkter: Mark Väisänen. Ljusdesign: Vesa Pohjolainen. Maskering: Miia Ollula. I rollerna: Annami Hylkilä, Markus Nieminen, Ilkka Hämäläinen, Juha Hostikka, Anu Hostikka, Tanja Kauppinen-Savijoki och Riikka Rantanen. Kammarorkestern Avanti!, dirigent Tuomas Hannikainen.

Premiär i Almisalen 29.9.

Dirigenten Tuomas Hannikainen har näsa för rariteter, visionära idéer och förmågan att förverkliga dem. Den senaste frukten av hans entusiasm är Neijonnälkä, en föreställning där Väinö Raitios (1891–1945) minioperor Lyydian kuningas (Kungen av Lydien) och Väinämöisen kosinta (Väinämöinens frieri) varvas med Raitios musik ur skådespelen Asaria och Kruununhaan siirappitehdas.

Raitio komponerade Väinämöisen kosinta omkring 1936 och Lyydian kuningas 1937, alltså några år efter den nyss på Helsingfors festspel hörda operan Princessan Cecilia. Till Raitios besvikelse blev de knappt en halvtimme långa minioperorna förkastade av operachefen Aino Ackté.

Lyydian kuningas är skriven för en stor orkester, medan Väinämöisen kosinta existerade enbart som pianopartitur. Hannikainen har orkestrerat båda för en ensemble av fjorton musiker – en lösning som är pragmatisk men även konstnärligt motiverad.

Minioperorna förenas av samma textförfattare, Eino Leino. Som regissören Johanna Freundlich påpekar i programhäftet har båda texterna ett arkaiskt ursprung (Herodotos, Kalevala) och lusten som tema. I Lyydian kuningas ledde kombinationen av Leinos finska och den ödesmättade berättelsen till några ofrivilligt komiska moment.

Lyckad regi och dramaturgi

Vad musiken beträffar är helheten mångsidig. Lyydian kuningas söker modernistiska och expressionistiska vägar, medan Väinämöisen kosinta är tonal och allmänt ljusare. Asariamusiken från 1937 präglas av exotism och raffinerade orkesterfärger, och Hannikainen karaktäriserar den betydligt tidigare (1920) musiken till Kruununhaan siirappitehdas som sträv.

I början av Lyydian kuningas utgör Raitios detaljrika orkestersats en onödigt rastlös bakgrund för sångstämmorna, men genast när den vokala linjen får mer utrymme blir intrycket smidigare.

Tack vare Mark Väisänens scenografi och dräkter är den visuella helheten modern och stilig. En bryggkonstruktion mitt på scenen utnyttjas i båda operorna, och den karga miljön i Lyydian kuningas förvandlas som genom ett trollslag till den finska sommaren i Väinämöisen kosinta.

Freundlichs chosefria regi samt hela föreställningens dramaturgi, skapad av Freundlich och Hannikainen, är lyckade. Det var en bra idé att under skådespelsmusiken inför operorna visa textplanscher som förbereder för händelserna.

Då Väinämöinen står med ryggen mot den begärda Aino är det kroppsspråket som talar. Snart tappar han fattningen och hotar att ta till våld. Aino flyr. Till slut går hon ensam över scenen – och ler.

Sopranen Annami Hylkilä är gedigen i de olika rollerna som den hämndgiriga drottningen Iliali och Aino. Barytonen Markus Nieminen (kung Kandaules), tenoren Ilkka Hämäläinen (hovmannen Gyges) och barytonen Juha Hostikka (Väinämöinen) sjunger ståtligt och mestadels utan ansträngning.

Anu Hostikka, Tanja Kauppinen-Savijoki och Riikka Rantanen utgör en lustig trio av dryader. De excellenta och klangfullt spelande Avantimusikerna får stämma in i slutkören i Lyydian kuningas.

Det är dock beklagligt att läktarna gapar halvtomma. Neijonnälkä visas för tredje och sista gången i dag på söndag.

Anna Pulkkis

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00