Staten fortsätter betala för inrikesflyg – Kronoby får söndagstur

Flyget till Joensuu upphandlas från Sverige – fram till nästa höst. Från årsskiftet skärs vardagsturerna ner från tre till två. Bild: Wikimedia-Anna Zvereva

Finnair drog sig ur och staten lappar. Men efter augusti 2022 ska flygen till Jakobstad-Karleby och fyra andra mindre flygplatser bära sig själva ekonomiskt.

Varje morgon startar fyra mindre flygplan ute i regionerna med plats för sammanlagt omkring 180 passagerare med destination Helsingfors. Statens trafikmyndighet Traficom fortsätter upphandla trafiken till fem inrikesflygplatser för 14 miljoner euro ända fram till nästa höst – om pengarna beviljas i nästa års statsbudget.

De nya tidtabellerna skär ner omkring 15 procent av det utbud man tidigare upphandlat till Joensuu, Kajana och Jyväskylä. Där minskar antalet flyg i huvudsak från tre till två per dag under arbetsveckan.

Ett undantag är flygrutten till Jakobstad-Karleby och vidare till Kemi. Där får det estniska bolaget Nyxair i uppdrag att öka med en veckotur. Det blir en söndagstur på triangelrutten, med avgång från Jakobstad-Karlebys gemensamma flygplats Kronoby mot Helsingfors kring 19-tiden på söndagskvällen.

I inrikesflyget görs också tidtabellerna för fredagar om, eftersom resemönstren uppenbart då är annorlunda än under resten av veckan.

Efter att Finnair i våras lade ner flygen till fem inrikesflygplatser har staten upprätthållit trafiken med att upphandla något mindre flygplan som nu flygs av utländska flygbolag från Sverige, Danmark och Estland.

Bland andra orter som Finnair tidigare lämnat flyger ett litauiskt bolag nu till Nyslott, och ett ungerskt till Björneborg. Där är det staden som subventionerar trafiken.

Kommunikationsminister Timo Harakka (SDP) har tidigare signalerat att trafiken kan fortsätta från hösten 2022 bara ifall flygbolagen har hittat sin egen marknad för att flyga utan statsstöd.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Bokåret 2021 på Bokström

Mer läsning