Starman bakom glamouren

Magiska Bowie. Gavin Evans foton av David Bowie är närgångna och ikoniska. Bild: Cata Portin

När David Bowie poserade för Gavin Evans kamera visade han upp både sin skämtsamma och sin sårbara sida.

Nyheten om David Bowies död i januari i år blev förstasidesstoff för tidningar världen över och chockade miljoner fans. En av de bestörta var fotografen Gavin Evans.

– David Bowie fanns alltid där. Det tog väldigt lång tid för mig att acceptera att han är borta, säger Evans per telefon från Berlin.

En energisk Bowie uppenbarade sig i Gavin Evans fotostudio, i sällskap med Brian Eno. Året var 1995 och Evans hade fått i uppdrag att dokumentera Bowie för tidskriften Time Out.

– David Bowie var vänlig, generös och pratsam. När vi skulle ta en serie färgfoton undrade han om jag ville ha några exklusiva bilder, berättar Evans.

Ur sin ficka plockade Bowie, känd för att ha olika färg på sina ögon, fram två blåa kontaktlinser.

– Det är rent märkvärdigt hur hans karaktär förändrades när han satte på sig kontaktlinserna.

Gavin Evans foton visar en man med många ansikten. Bowie spexar, hyssjar, formar händerna till en tratt och ser betraktaren rakt i ögonen. På några foton ler han, på andra är han allvarsam.

Fotosessionen varade i 30 minuter. När den var slut kunde varken Bowie eller Evans ana hur långlivade bilderna skulle bli. Och en tid efter att David Bowie hade sett resultatet fick Gavin Evans till sin förvåning ett samtal från David Bowies manager.

– Bowie lät hälsa att han ville köpa fotot där han är som mest sårbar. Det hängde i hans arbetsrum fram till hans död

Utställningen med foton av David Bowie har blivit en succé som nu nått Helsingfors. Bowie – The Session visas parallellt med en stor dokumentation av Hanoi Rocks storhetstid.

Energiska och stygga

25 år har gått sedan Hanoi Rocks släppte albumet som blev en världssuccé – Bangkok Shakes. Saigon Shocks. Hanoi Rocks. Kort därefter mötte den blivande rockfotografen Justin Thomas de finska rockarna.

– Hanoi Rocks var underbart energiska och stygga. Deras liv handlade verkligen om sex, droger och rock'n'roll, säger Justin Thomas.

Michael Monroe och Andy McCoy var som Mick Jagger och Keith Richards, De klängde på varandra på samma sätt.

På det första fotot av Hanoi Rocks som Justin Thomas tog syns inte mycket av destruktivt rockliv. Fem släthyade ynglingar med oskyldig aura poserar i en gränd någonstans i London.

– De verkar inte ha sovit så mycket den natten, kommenterar Thomas medan vi studerar fotot.

En annan serie foton dokumenterar samspelet mellan musikerna och fotografen. Hanoi Rocks spexar i en park och Justin Thomas plåtar.

– De var helt fantastiska. Jag bad dem hoppa och de lydde.

Justin Thomas förevigade Hanoi Rocks under den tumultartade världsturnén 1983-84. Thomas fanns med under konserterna i bland annat Indien, Israel, New York och Storbritannien och var i farten med kameran både när bandet var på scenen, hängde på stan eller drack öl och drogade sig på hotellrummen.

– Konserterna i Indien var bäst men kokainet och haschet var jättestarka, minns Thomas.

– Jag fick vara med om allt det roliga men det fanns mycket droger i omlopp på den här tiden. Och jag måste ju tänka på fotograferandet också.

Justin Thomas kom till Finland för att närvara vid invigningen av fotoutställningen Hanoi Rocks '83-'84 i Kabelfabriken. Samtidigt passade han på att fotografera Iggy Pop på Flow.

Iggy Pop och han har mötts en gång tidigare och det var inget lyckat möte.

– Iggy hade ingen knark och han var sur och otrevlig och ville inte låta sig fotograferas. Jag tog en bild av honom i smyg, när han satt i turnébussen och läste en tidning, ovetande om att jag hade zoomat in honom.

– Så är det för oss journalister och fotografer. Ibland måste man vara självsvåldig.

Utställningarna Bowie – The Session och Hanoi Rocks '83-'84 visas i Kabelfabriken till den 1 september.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Axxell tänker som morgondagens jordbrukare – satsar på samarbete

Mer läsning