Stallhagen etablerar sig i Sverige

Jag är väldigt nöjd att vi nu kommer i gång med Sverige-strategin, säger Stallhagens vd Jan Wennström. Bild: Nya Åland

Det åländska bryggeriet Stallhagen startar ett sidokontor i Sverige för att öppna nya försäljningskanaler och utveckla kundkontakter.

Sverige är den tredje naturliga närmarknaden för Stallhagen, vid sidan om Åland och Finland. Det säger företaget själva som på onsdagen gick ut med att man etablerar sig i det västra grannlandet.

– För ökningen av försäljningsvolymer och varumärkesprofileringen är en lokal närvaro viktig, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Man har anställt William Österlund för att dra i gång och leda verksamheten på svenska sidan.

– Österlund har omfattande kunskap och erfarenhet av både försäljning och av öl- och bryggeribranschen. Han är uppvuxen i Geta och har sedan 20 år tillbaka studerat och arbetat i Stockholm och bland annat haft egna restauranger och ett bryggeri.

För cirka fem år sedan öppnade Österlund bryggeripuben Café Proviant på Kungsholmen i Stockholm. Den var en avknoppning från restaurang Proviant på Sturegatan på Östermalm.

Café Proviant fick fina recensioner av både Dagens Nyheter och Nöjesguiden.

Stallhagens vd Jan Wennström konstaterar att företagets produkter hittills fått ett positivt mottagande i Sverige.

– Jag är väldigt nöjd med att vi nu kommer i gång med Sverige-strategin. Marknaden för hantverksöl i Sverige har potential och jag tror att Stallhagen har goda förutsättningar att vinna marknadsandelar i det segmentet.

Trädgårdsstaden har kvar sin charm

På 1950-talet gjorde den moderna trädgårdsstaden Hagalund finländsk stadsplanering världsberömd. I dag är det både gammalt och nytt boende som får bostadsköpare att vända sina blickar hitåt. 3.9.2019 - 09.17

Mer läsning