Stadscyklarna lägger i nästa växel

Under sin första sommar har de gula stadscyklarna blivit populärare än någon kunde föreställa sig. Nu när systemet byggs ut lovar Helsingfors stad ta användarnas önskemål i beaktande.

Framför Posthuset i Helsingfors ska Isabeau återlämna sin cykel till stationen. Det går smidigt som av gammal vana – bara att knuffa in cykeln i ställningen och dra sitt resekort framför läsaren. Isabeau har flyttat till Helsingfors från Berlin och hör till dem som utnyttjar stadscyklarna regelbundet i sin vardag, både när han ska till jobbet och bastun.

– Nu är jag på ett arbetsärende och ska avhämta ett paket från posten, säger han och förklarar att han använder stadscyklarna till de flesta ärenden i centrum.

Tummen ner för bromsarna. Isabeau tycker att stadscyklarna är ett ypperligt sätt att röra sig i centrum men enligt honom kunde bromsarna på cyklarna fungera bättre. Bild: Ida Enegren

Och Isabeau är inte den enda. Stadscyklarna har varit en storsuccé sedan de lanserades – tjänsten har redan över 10 000 registrerade användare. De 500 cyklarna har fått komma ut i trafiken till och med åtta gånger per cykel och dag.

– Stadscyklarna blev på en kort tid mycket populärare än vi någonsin kunnat tro, säger Reetta Keisanen, cykelkoordinator vid Helsingfors stadsplaneringskontor.

Positiv utveckling

Projektchefen vid Helsingforsregionens trafik HRT, Tarja Jääskeläinen, var i början av 2000-talet med och startade stadens första försök till stadscyklar. Projektet var ingen höjdare – cyklarna fungerade med en myntpant och de försvann och förstördes mer än de användes. För att minska risken för stöld var cyklarna klumpiga och upplevdes inte som användarvänliga.

Många har skrivit och tackat för att vi äntligen har ett fungerande stadscykelnätverk också i Helsingfors

Nu är situationen en annan. De treväxlade cyklarna som lanserades i maj i år är ett resultat av stadsbornas egna önskemål om hur cyklarna borde kännas och se ut, de har inbyggd gps och fungerar med rese- eller kreditkort. Dessutom måste cyklarna återvända till stationerna med jämna mellanrum, inom fem timmar efter uthyrning för att undvika böter. Jääskeläinen, som nu är ansvarig för marknadsföringen av det nya stadscykelprojektet, bekräftar att de nya cyklarna tagits emot med tacksamhet och glädje.

– Vi har inte alls behövt kämpa med vandalism i sommar, responsen vi har fått har varit positiv och användarsiffrorna visar en större efterfrågan än vi vågat hoppas på. Många har skrivit och tackat för att vi äntligen har ett fungerande stadscykelnätverk också i Helsingfors.

Upp på sadeln. När cykeln äntligen fungerar styr Virpi Peltonen hjulen mot Gräsviken. Bild: Ida Enegren

Centrumbornas lyx

I praktiken ska cykeln lätt gå att lösa ut från stationen när man har registrerat sitt resekort. Efter det får man 30 minuters restid utan avgift. Efter det ökar priset per halvtimme, för fem timmars cyklande betalar användaren 14,50 euro.

Stadscyklarnas syfte är att erbjuda stadsborna ett alternativ till bil och kommunaltrafik

Tarja Jääskeläinen säger att största delen av frågorna hon fått om stadscyklarna handlar om just betalningssystemet.

– Speciellt i början hade folk svårt att förstå exakt hur prissättningen fungerar. Efter att vi gjorde tydliga tabeller har frågorna minskat, men ibland händer det att förundrade turister ringer och undrar varför cykelturen blev så dyr då de inte noterat att bara en halv timme åt gången ingår i dagspriset.

Varför finns det inte fast pris för en dag av cyklande?

– Stadscyklarnas syfte är att erbjuda stadsborna ett alternativ till bil och kollektivtrafik. Det ska vara lätt att ta sig från punkt A till punkt B. Därför är det viktigt att det alltid finns cyklar att låna och möjlighet att återlämna sin cykel vid stationerna.

Stadscyklarna är alltså ingen turistattraktion.

– Vi vill att cyklarna ska rulla så mycket som möjligt, därför har vi satsat på halvtimmessystemet. Turisterna är inte vår målgrupp, utan Helsingforsborna som vill röra sig smidigare i stadsmiljön.

Praktiskt i teorin

Virpi Peltonen knappar in en kod på cykelns instrumentbräda. Ingenting händer på första försöket, trots att hon drar sitt resekort framför läsaren precis som det står i anvisningarna. Efter andra försöket piper cykeln ändå till och Peltonen kan dra ut den ur stationens ställning. Men allting är inte som det ska.

Inte så lätt som det ser ut. Virpi Peltonen ska ut och testa stadscyklarna för första gången. – Tydligen behöver man lite övning först, säger hon när cykeln först inte verkar fungera. Bild: Ida Enegren

– Framhjulet vägrar att vända sig, förklarar hon och söker med blicken efter en förklaring längs skruvarna på cykelns styrstång. Cykeln går heller inte att få tillbaka in i ställningen. Vad ska man göra nu då?

Virpi Peltonen är på väg på sin första cykeltur med de nya stadscyklarna. Hon har köpt användningsrättighet för en dag för 5 euro och planerar att cykla längs med cykelleden Banan från Kiasma till Gräsviken och fortsätta längs stränderna till Ärtholmsstranden. Men först måste hon reda ut varför cykeln inte lyder.

– Det var som om skärmen frös när jag knappade in koden och skulle ta ut cykeln, därför visade jag mitt resekort flera gånger. När det äntligen funkade kan jag varken cykla eller returnera den!

Vi har redan hunnit leta fram numret till underhållsfirman när vi ännu en gång testar att föra resekortet intill läsaren. Efter ett tryck på den gröna knappen låser cykeln upp sig.

– Det är förstås bra att cyklarna nu är svåra att stjäla och missbruka, men tydligen behöver man lite övning själv också, säger Peltonen och ler.

Tyck till om cykelnätet

Speciellt cykelstationerna i Gräsviken, Berghäll och i närheten av Järnvägsstationen används flitigt och önskemål om flera stationer regnar in. Genom Kerro kantasi-kampanjen kan Helsingforsborna skicka in tips och önskemål om var nya cykelstationer borde byggas. Populära önskemål just nu är Alphyddan, Böle och Ärtholmsstranden.

Vid Ärtholmsstranden brukar jag se flera människor lämna sina stadscyklar utanför barerna

– Med hjälp av kampanjen försöker vi kartlägga var behovet av cykelstationerna är störst och på det viset göra stadscykelnätet så användarvänligt som möjligt, förklarar Reetta Keisanen som koordinerar planeringen av cykelnätet i Helsingfors.

Isabeau som ofta besöker Löyly för bastubad vet att behovet av en cykelstation vid Ärtholmsstranden är stort.

– Det tråkigaste med stadscyklarna är just att det inte finns tillräckligt med stationer. Vid Ärtholmsstranden brukar jag se flera människor lämna sina stadscyklar utanför barerna när de går in och tar sin öl eller badar bastu, där skulle en station för cyklarna göra det mycket lättare.

Just nu begränsas stadscykelnätet till Helsingfors centrum men redan nästa sommar kommer det att finnas 100 nya cykelstationer, lovar staden.

– Vi har också fått en del frågor om eventuella cykelstationer i till exempel östra Helsingfors, men sådana stora utvidgningar får vi nog vänta på några år till, säger Keisanen.

Ett sätt att se staden. Leena Valkeapää och hennes man Oula Valkeapää är från Kilpisjärvi och ska se Helsingfors trampande. Först blir det konstutställning i Kabelfabriken och sedan fortsätter cykelturen till Ärtholmsstranden. De tycker inte att det är ett problem att behöva betala extra för att få ha cykeln i några timmar. Bild: Ida Enegren

Tips

Gör så här

1 Registrera dig. Köp ett abonnemang för en dag, en vecka eller ett år. Du får en personlig cyklist-ID samt PIN-kod för att kunna ta en stadscykel i bruk.

2 Ta i bruk. Du kan låna cykeln från vilken station som helst där det finns tillgängliga cyklar. Var stationerna ligger och cyklarnas reserveringssituation kan du se i Reseplaneraren. Ange din cyklist-ID och PIN-kod. Om du har HRT:s resekort kan du använda det i stället för ID.

3 Cykla. Du kan låna cykeln så många gånger du vill så länge varje cykeltur inte överstiger 30 minuter. För tiden som överskrider en halv timme debiteras separat. Justera sadelhöjden och cykla i väg.

4 Återlämna. Du kan återlämna cykeln till vilken station som helst med tillgängligt cykelställ. Kontrollera att en grön indikatorlampa tänds när du återlämnar cykeln – då är cykeln fastlåst.

Källa: Helsingforsregionens trafik HRT

Fakta

Stadscyklarna

50 stationer med 500 cyklar

Tre abonnemangstyper: en dag/5 euro, en vecka/10 euro, ett år/25 euro.

Avgiftsfri användning upp till 30 minuter. Efter det kostar varje halv timme extra. Maximal användningstid är 5 timmar.

Stadscyklarna kan användas fram till 31.10.2016.

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33