Stadsbanan krossar även Esbos ekonomi

Det är väl drömmen om entimmeståget till Åbo som driver staten att pressa båda Grankulla och Esbo att gå med i projektet.

Johan Johansson från Grankulla är bekymrad över stadsbanans kostnader (HBL Debatt 7.10). Grankullas andel på 30 miljoner är nog mycket. För Esbo gäller det 137 miljoner euro. Det är fråga om ett extra spår mellan Alberga och Köklax behövs just nu. Det är väl drömmen om entimmeståget till Åbo som driver staten att pressa båda Grankulla och Esbo att gå med i projektet. Tågen skulle inte köra på en timme till Åbo utan snarare på två timmar. Därtill kommer tågen inte att stanna i Esbo. Redan nu skall Esbo betala tio miljoner euro för planeringskostnader. Helsingfors skall betala bara fem miljoner euro och då är ändå ändhållplatsen där.

Esbo ekonomi går mycket på förlust även i år, kanske 100 miljoner euro. Det är pengar som skall lånas och snart är Esbos skulder 3 000 miljoner euro. Esbo är den mest skuldsatta staden i Finland, med 11 762 euro i skuld per invånare.

I Esbo äldreråd hörde vi på onsdagen den 7 oktober hur Esbo med osthyvel försöker spara kostnader överallt. Man försöker spara 250 milj. euro på fem år. För äldrevården betyder det bland annat sämre hemvård och mindre platser i serviceboende. Ändå använder Esbo redan nu mindre pengar för seniorservice än de andra sex största städerna i Finland. Staten missgynnar klart Esbo med att flytta Esbos skattepengar till norra Finland. Det är väl 160 miljoner euro per år.

Gustav Båsk, medlem i Esbo äldreråd, Esbo

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Många vill välja ekologiskt – också hos frisören

Mer läsning