Spelforskare vill ha tät kontakt med industrin – "Vi har en etisk plikt att uppmärksamma problem"

Biträdande professor Elisa Mekler vid Aalto-universitet forskar i vad det är i spel som väcker känslor och hurdana emotionella band spelarna bygger med karaktärerna. Bild: Erik Sandström/SPT

Psykologisk forskning blir allt viktigare för spelbranschen. Spelforskare vid Aalto-universitetet vill ta modell av USA för samarbetet mellan industrin och akademiska forskare.

Alla spel bygger på akademisk forskning, enligt Aalto-professorn och grafikforskaren Jaakko Lehtinen – speltillverkarna vet bara inte alltid om det.

– Spelbolagen tänker på vad som går att förverkliga i det nästa spelet och ser kanske högst ett par år framåt. Forskningens roll är att lyfta fram de målsättningar som vi ännu inte känner till i dag, säger Lehtinen.

Jaakko Lehtinen, professor i datavetenskap vid Aalto-universitetet och forskare vid Nvidia, är specialiserad på grafik. Han önskar att industrin och akademiska forskare skulle förstå varandra bättre. Bild: Erik Sandström/SPT

Lehtinen har forskat vid universitetet MIT i USA och har gjort akademiskt samarbete med bland annat den amerikanska grafikkortstillverkaren Nvidia och med finska spelföretaget Remedy. Han säger att Europa sackar efter när det gäller samarbetet mellan industrin och den akademiska världen.

– När jag forskade vid Nvidia var min uppgift inte att arbeta med produktutveckling. Givetvis patenterade bolaget vårt arbete, men det var i första hand akademisk forskning.

Gräset är grönare i USA

Forskarna vid finska företag sysslar däremot sällan med akademisk forskning och det tror Lehtinen att försvårar samarbetet med universiteten.

– Jag vill inte lägga skulden på industrin – det är också forskarnas uppgift att motivera varför deras arbete är relevant. Forskarna är betydligt bättre på att informera om sitt arbete i USA.

Spel kan också hjälpa vissa människor att ta en paus från svåra saker i livet.

Enligt Lehtinen hade spelföretaget Remedy god kontakt med den akademiska världen och därför kunde de föreslå ett lyckat samarbete som minimerade det manuella arbetet för att animera spelskådespelarnas ansiktsuttryck.

– De kunde sälja in idén som akademiskt intressant, säger Lehtinen.

Psykologi säljer spel

Psykologi blir allt viktigare inom spelindustrin, men enligt biträdande professor Elisa Mekler finns fortfarande väldigt lite akademisk forskning om vilka känslor spelen väcker.

– En stark känslosam upplevelse gör spel och karaktärer mer minnesvärda. Det är också orsaken att många spelare fortsätter köpa spel av samma företag, säger Mekler.

Det lyckas inte alltid. En begravningsscen i Call of Duty blev ett mem efter att texten "Press 'F' to pay respect" dök upp på rutan, på svenska ungefär "tryck "F" för att beklaga sorgen". Efter det uppmanar internetanvändare varandra att trycka på F-knappen, ofta i humoristiskt syfte.

– Det var helt klart inte spelutvecklarnas avsikt.

Kan spelen bli för beroendeframkallande?

– Många spelutvecklare använder olika metoder för att få spelarna att spela mera. Men oftast genomskådar spelarna det ganska snabbt och tröttnar på att spelet försöker locka dem för mycket.

Enligt Mekler måste man hitta en balans som gör spelet intressant utan att inkräkta på spelarens integritet.

Funderar du som forskare ofta på speletik och till exempel spelberoende?

– Spelforskarna har en etisk plikt att uppmärksamma vad som kan vara problematiskt och för vem.

Det finländska spelföretaget Remedy sökte hjälp av forskare för att förbättra animeringen av sina skådespelare. Bild: Linnea de la Chapelle/SPT

Enligt Mekler tyder forskningen på att spel inte skapar beroende på samma sätt som droger. Spelberoende uppstår ofta i situationer då människor redan är utsatta.

– Spel kan också hjälpa vissa människor att ta en paus från svåra saker i livet. Men om det bara är spelet som ger en någonting positivt i livet så är faran att man bara håller sig till det.

Ett exempel är lootlådorna som kan köpas i många spel och ger slumpmässiga belöningar. Många klassar lådorna som hasardspel och i vissa länder finns redan lagstiftning som begränsa dem.

– Bestämmelserna om spelindustrin är bara i sin linda. Vi forskare kan testa vad som är nyttigt och vad som är skadligt för lagstiftning som bygger på välinformerad politik, säger Mekler.

Bli kock i Axxell

Svenskfinlands kändaste kock, Micke Björklund, har trätt in som mentor och mecenat för Axxells kockutbildning i Karis, för kockutbildningens framtid och Finlands matkultur. 8.10.2019 - 11.40

Mer läsning