All spårvagns- och metrotrafik stannar på grund av strejk

Bild: Dann Pettersson

Spårvagns- och metroförarna strejkar på torsdag och fredag. Förarna protesterar mot stadsstyrelsens beslut där infrastrukturen för metrotågen lämnas utanför bolagiseringen av Helsingforsregionens trafikverk.

Helsingfors stadsstyrelse ger grönt ljus för en bolagisering av Helsingfors stads trafikaffärsverk, HST.

Spårvagns- och metroförarna accepterar inte den förändrade planen att lämna infrastrukturen för metrotågen utanför bolagiseringen. Förarna kommer därför i protest att strejka på torsdag och fredag. Det här påverkar tusentals personers resplaner i slutet av veckan.

– Då vi i våras samarbetsförhandlade hette det att hela HST skulle omfattas av bolagiseringen. Men i augusti fick vi veta att infrastrukturen för metrotrafiken plötsligt skulle förbli kvar i affärsverket, medan förartjänsterna skulle komma från det nya bolaget, säger Petri Lillqvist, ordförande för HST:s fackavdelning.

– Sista droppen för flera av våra anställda var att det här hemlighölls för oss. Det är mycket märkligt att hälften av HST:s balansräkning förblir kvar i ett affärsverk, medan resten av verksamheten bolagiseras. Det motsvarar inte vad vi kom överens om i samarbetsförhandlingarna i våras, säger Lillqvist.

Förarna krävde en utredning om de nya omständigheterna, men förgäves. Spårvagns- och metroförarna strejkar på torsdag och fredag från och med fyra på torsdagsmorgonen.

Väldigt många drabbas

– Tyvärr kommer väldigt många människors vardag att drabbas av strejken. Det är jag ledsen för, säger Lillqvist.

Efter att stadsstyrelsen klubbade igenom förändringen, landar frågan i stadsfullmäktige den 22 september.

HST:s vd Ville Lehmuskoski säger att det förefaller som om alla spårvagnar och metrotåg står stilla under de två dagarna. HST kommer inte att klara av att trafikera linjer med hjälp av personer som står utanför strejken, till exempel chefer.

– För våra passagerare är det här mycket beklagligt, men vi kommer inte att ha kapacitet att köra några som helst turer, såsom det ser ut nu, säger Lehmuskoski.

Samkommunen Helsingforsregionens trafik kommer inte att sätta in bussar eller extra tåg för att kompensera för de stillastående spårvagnarna och metrotågen, säger avtalschefen Tuomo Lankinen, vid HRT

Läs också: Bekant antagonism i debatten om spårvägarnas bolagisering

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Finland behöver Östersjön – vi kan och ska ännu rädda den

Mer läsning