Sonja Skoglund får betalt för att spela japanska mobilspel

Det finns inte tid för att njuta när Sonja Skoglund spelar mobilspel. För henne är det ett jobb, och ett spel ska plöjas igenom på en till åtta timmar.– Visst är det otroligt roligt att få utforska spel på arbetstid. Men den andra sidan av myntet är att det finns en enorm mängd spel, säger hon.

Analysföretaget Gamerefinery har koll på mobilspelsmarknaden. Med hjälp av artificiell intelligens kan de förutspå om ett mobilspel kommer att bli framgångsrikt eller inte.

Företaget bryter ner alla mobilspel på världsmarknaden till drygt 200 egenskaper. De kan objektivt säga vad som fungerar, vad spelare tycker om att spela och vad de är beredda att betala för.

– Redan innan den första raden kod är skriven kan vi säga om ett spel har potential att bli stort. Vårt system bygger på att vi har hittat ett klart samband mellan spelens egenskaper och deras framgång, säger Markus Råmark, vd på Gamerefinery.

Företaget har 20 anställda. De har sitt säte i Helsingfors, men deras marknad är global.

– Det finns många likheter i framgångsrika spel. Grundegenskaperna är desamma, men det betyder inte att man bara kopierar andra spel. Det är inte konstigare än att alla bilar har ratten på samma ställe. Det finns ändå rum för innovation.

För att få en bild över världsmarknaden behövs språkkunskap och kulturell kunskap. Det är där som Sonja Skoglund kommer in.

Sonja Skoglund jobbar med att spela japanska mobilspel. Bild: SPT/Sören Jonsson

Jobbar med att spela

Skoglund blev fascinerad av den japanska kulturen i gymnasiet. Hon tittade på japanska animeserier och läste manga. När det sedan blev dags att studera vidare fann hon att Helsingfors universitet erbjuder studier i japanska.

– Jag har alltid tyckt att japanska låter väldigt vackert. Jag ville lära mig att prata som i de tecknade filmerna. Min naiva strävan fick mig att studera den japanska kulturen, säger Skoglund.

Som yngre spelade hon gameboy, dansspel och RPG-spel. Men hon kallar sig ändå inte för en spelentusiast. Hon hade aldrig tänkt sig en bana inom spelindustrin. Det bara blev så.

– Visst är det otroligt roligt att få utforska spel på arbetstid. Men den andra sidan av myntet är att det finns en enorm mängd spel. Du ska snabbt omvandla spelet till data. Jag går igenom en lång lista och bockar av vilka element som finns i spelet. Det finns inte tid för att njuta, säger Skoglund.

Det tar en till åtta timmar för Skoglund att analysera ett mobilspel. Varje gång det kommer en uppdatering ska hon komplettera analysen.

Vad är det som utmärker japanska mobilspel?

– I Japan är berättelser väldigt centrala. Rollspel är därför omåttligt populära. Ett annat särdrag är att spelare samlas till evenemang inne i spelen. På det sättet kan speltillverkare aktivera spelarna under en begränsad tid. Du kan till exempel få exklusiva spelfigurer genom att delta i dessa evenemang, säger hon.

På fritiden spelar Skoglund ett japanskt spel där man tillsammans med andra spelare kämpar mot datorgenererade monster. Hon testade spelet på jobbet och fastnade på kroken.

– Den sociala biten är viktig för mig. Fastän jag inte känner dem som jag spelar med och inte ens chattar med dem, så känner jag samhörighet. Vi skickar söta stämplar till varandra. Jag känner mig viktig och har redan spelare som ser upp till mig. Jag är deras "senpai", alltså vägledare.

– Vi ger framgångsreceptet, men det är fortfarande upp till mästerkocken att tillaga receptet. Det går att förutspå framgång med ungefär femtioprocents sannolikhet genom att se vilka egenskaper som ett spel kommer att ha, säger vd Markus Råmark på Gamerefinery. Bild: SPT/Sören Jonsson

Slutat växa

Den finländska spelindustrin växer inte längre så den knakar. Spelindustrin har mognat från sitt pubertetsstinna 2010-tal.

– År 2017 gick fyra spelföretag in på börsen. Innan dess har det inte funnits ett enda spelbolag på börsen. Det är en mycket positiv trend, säger Koopee Hiltunen, direktör på den finländska spelbranschens paraplyorganisation Neogames.

I smarttelefonernas vagga fanns det massvis med uppstartsföretag men väldigt få medelstora företag. Nu har marknaden mognat. De medelstora spelföretagen är vinstbringande. Finland har sex företag som har en omsättning på över 30 miljoner euro.

– Ur framtidssynvinkel skulle det dock vara viktigt att vi får nya uppstartsföretag med igen. Finland har inte råd att stagnera. Finländska små- och medelstora spelföretag måste bli modigare och våga utmana de stora företagen, säger Hiltunen.

Den största förändringen från Rovios storhetstid är att affärsmodellen har förändrats. I dag är det gratis att spela de flesta spel, men det kostar att låsa upp olika saker inuti spelen. Man låser upp saker genom att betala, vänta eller spela.

Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen i Sverige, anser att det är en generös affärsmodell. Enligt honom är gratismodellen en motrörelse till övervakningsekonomi där du betalar med din personliga information.

– Free-to-play är ett bevis på att det finns andra sätt att tjäna pengar på än genom att sälja personlig information till en tredjepart. Men samtidigt innebär det att mindre företag har svårt att komma in på marknaden. Det är tekniskt mycket svårare att ha hand om försäljning inne i spelen än att sälja spel som en engångssumma, säger han.

Enligt Strömbäck är spelindustrin en växande industri med mycket potential.

– Finland, Sverige, Kanada, USA, Storbritannien, Japan och Korea är världsledande inom dataspel. För att bli stor inom spelindustrin behöver man ha en ekonomi som tillåter företagande, yttrandefrihet så att inte staten bestämmer vad man gör för spel, god utbildning, bredband, tillgång till internationella flygplatser och att man är del av det globala ekonomiska systemet, säger Strömbäck.

Rovio kanaliserade energin

Alf Rehn, professor i innovation, design och ledarskap vid Syddansk Universitet i Danmark, har hållit ett öga på spelindustrin ända sedan han skrev en bok om industrin för drygt tio år sedan.

– Det som Rovio och Supercell gjorde var att samla den energi som fanns bland speltillverkare. De visade att man i Finland kunde skapa spel som får internationell uppmärksamhet och som drar in pengar, säger Rehn.

Nu när det inte har gått lika bra för Rovio undrar man hur det ska gå för den finländska spelindustrin. Hur viktigt är det att det finns framgångsföretag som sporrar industrin?

– Det enkla svaret är att det förstås inte skadar. Men jag tycker inte att vi ska vara elaka med Rovio. Det är lätt att peka finger, men Rovio är fortfarande i dag ett fungerande företag. I eftertankens kranka blekhet kan man peka på saker som Rovio kunde ha gjort annorlunda. Det är kanske inte det fräschaste företaget i dag.

Hur går det för mobilspelsföretag i dag?

– Mobilspelsbranschen är fortfarande en bransch där man kan göra grova pengar. Men det är en nästan skrattretande konkurrensutsatt bransch. En större skara företag tävlar om spelare som har allt större utbud att välja mellan. Marknadsföringskostnaderna håller därför på att gå i skyarna. Idén om att mobilspelsbranschen är en guldgruva där vem som helst med en laptop och lite gott humör kan gå in och tjäna storkovan är en myt. Sedan finns det förstås undantag såsom Flappy bird.

Vad anser du om att kopiera sig till framgång?

– Det är inte bara det att det är samma kulor som skjuts, det är samma tre-i-rad-spel, det är samma bonussystem och samma affärsmodell, säger Alf Rehn.

– Men då och då dyker det upp något spel som är originellt och fångar våra hjärtan. Just nu är Fortnite ett jättebra exempel på ett spel som är innovativt i sin affärsmodell. I Fortnite kan du inte köpa dig bättre. Du kan bara köpa saker som ser coola ut. Det är både innovativt och härligt, säger Rehn.

Fakta

Spelbranschen 2017

År 2017 minskade omsättningen på den finländska spelindustrin från 2,5 miljarder till 2,36 miljarder euro.

I Finland jobbade cirka 2 800 personer inom spelindustrin.

Finland hade 250 aktiva spelföretag jämfört med 287 spelföretag i Sverige.

De finländska spelföretagen Next Games, Remedy Entertainment, Nitro Games och Rovio gick in på börsen 2017.

Källa: Neogames och Dataspelsbranschen.

Byggnadsarv kräver vård och goda produkter

På Illby gård i Borgå värnar man om det gamla genom att ta väl hand om sina byggnader. Målningen av karaktärshuset var ett stort projekt, men något man räknar med att ha glädje av länge. 13.6.2019 - 09.39