Sommarvärmen ger sig inte – se till att svalka och skydda dig

Solbadare vid Solvikens sandstrand i Helsignfors. Bild: Roni Rekomaa/Lehtikuva

Under de senaste veckorna har finländare fått njuta av – eller stå ut med – sällsynt varma sommartemperaturer. Just nu ligger UV-indexet i Helsingfors kring 6, vilket är den högsta nivån som brukar uppmätas i Finland under somrarna.

Enligt Meteorologiska institutet ligger temperaturen under tisdagen mellan 27 och 30 grader. I landets västra delar förväntas ostadigare väder under eftermiddagen då både regn- och åskskurar kan förekomma. Också på onsdag ser kvicksilvret ut att stiga över 25 grader i de flesta delar av landet.

I hela landet råder det varning för mark- och skogsbränder samt varning för höga dagstemperaturer. I de flesta delarna av landet varnar institutet också för stark UV-strålning – med andra ord gäller det att skydda huden.

HBL intervjuade i slutet av juni Jukka Louhija, ledande överläkare i internmedicin och rehabilitering vid Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt.

Enligt Louhija beror de allra flesta värmerelaterade sjukdomsfallen på vätskebrist. Han uppmanar till att dricka minst 1,5 liter vatten. De som jobbar eller vistas utomhus under längre tider kan behöva dricka upp till 3–4 liter vatten.

Det är inte heller bara människor som lider av hettan. Också många sällskapsdjur behöver extrauppmärksamhet under de allra varmaste sommardagarna.

I Finland har molntäcket stor betydelse för UV-strålningen. Den här sommaren har UV-indexet som mest legat på 6 i de södra delarna av landet. När indexet stiger över 3 är det skäl att skydda sig.

Bäst skyddar du dig genom att hållas borta från solen mellan klockan 10 och 15 på dagen, ha kläder på och inte utsätta huden för direkt solljus. Kläder med UV-filter har en högre solskyddsfaktor, men vanliga kläder duger också bra, menar experterna.

Med solkräm kan man hindra huden från att brännas, men skyddet är inte komplett och inte speciellt långvarigt, påpekar experterna. Använd helst solkräm endast som komplement till annat skydd, om med en solskyddsfaktor på minst 30 (50 för barn eftersom barns hud är känsligare för solljus).

Glöm inte heller hatt och solglasögon.

Kom ihåg att strålningen kan vara stark även om det är mulet. Ett tunt molntäcke släpper igenom 90 procent av strålningen. Tar du skydd i skuggan minskar strålningsdosen med 50 procent.

Hälften av UV-strålningen kommer via direkt solljus, den andra via reflektioner. Befinner du dig därför på havet, vid stranden, på en åker, äng eller i fjällen utsätts du för extra mycket strålning.

Ljus sand ökar UV-dosen med 20 procent. Beroende på solens vinkel utsätts du för betydligt mer UV-strålning om du solar i liggande läge än om du promenerar eller ofta byter ställning utomhus.

UV-strålningen tränger även igenom klart vatten. På en halv meters djup är mängden 40 procent av den normala.

UV-indexet ökar med 10-12 procent för varje kilometer uppåt.

Källa: Meteorologiska institutet, Strålsäkerhetscentralen, Cancerstiftelsen

Värmeutmattning är det första du drabbas av då det är hett ute. Törst, svett, yrsel och illamående hör till symtomen. Traditionella knep såsom att dricka, vila och hålla sig sval minskar symtomen tills kroppen kyler ner sig själv.

Värmeslag innebär att värmeutmattningen eskalerar – kroppen klarar inte längre av att kyla ner sig själv, och kroppstemperaturen stiger till över 40 grader. I det skedet blir pulsen svag, du får andningssvårigheter och kan tappa medvetandet.

Värmeslag kräver vård – ring 112 ifall du eller någon i din närhet verkar ha drabbats av svårt värmeslag och allmäntillståndet plötsligt försämras.

Källa: Institutet för hälsa och välfärd.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Pionjären inom styling

Mer läsning