Sommarbilen är alltid unik

Det här är ingen representativ berättelse. Den handlar bara om min egen sommarbil, och alla gamla bilar är individuella.

Det finns inte två exakt likadana bilar i den kategori som kallas sommarbilar. Min är alltså unik, och varje år av de femton som den varit ute på vägarna kan ha skapat nya personlighetsdrag. Sommarbilen 2018 var en tonåring i basutförande, en vanlig Opel Zafira 1,6 från 2003 med vanlig bensinmotor. För att ytterligare öka vanligheten var den silvergrå. Nyansen är ungefär som torr asfalt, fast aningen mera blänkande.

Transporterna av saker var en viktigt orsak till att skaffa en extrabil till sommaren. Bild: Dan Kronqvist

Stort bagageutrymme var ett av de få kraven när det blev dags att skaffa sommarbil. Bild: Dan Kronqvist

Begreppet "sommarbil" är fortfarande verklighet för en stor del av finländarna. Om man är flera som vill röra sig obehindrat mellan bostad, jobb och sommarstuga är en egen bil allt oftare det enda sättet att lösa ekvationen på under semesterperioden, i synnerhet om tidtabellerna och kalendrarna ser lite olika ut. Familjelogistiken ledde till att en extra bil var den bästa lösningen under sommaren 2018.

Låg mätarställning

Jag hann knappt börja googla på begagnade bilar innan Zafiran lite försynt presenterade sig för mig på annat håll. Det som lockade med den osexiga silvergrå Opeln när maj visade sig från sin soligaste sida var att den bara hade gått 117 000 km och kostade 1 500 euro. Att det fanns en buckla under tröskeln på förarsidan och att bakluckan hade fått en snyting i ena hörnet var inte så farligt.

Bakrutan hade en gubbig panoramaruta i plast som ger vidvinkelperspektiv när man parkerar. Bild: Dan Kronqvist

Insidan var väl bibehållen och vindrutan inte speciellt skråmig. Inredningen var i överraskande gott skick. Motorn lät frisk och växlarna gled smidigt in i sina lägen. En drömbil?

Plastdekoren ersatte de ursprungliga navkapslarna som det bara fanns tre av Bild: Dan Kronqvist

Nja. förutom de noterade skönhetsfläckarna saknade bilen en navkapsel, så jag köpte en billig uppsättning anonyma plastkapslar från gubbdagiset och lämnade de tre skråmade originalen bredvid papperskorgen på butiksparkeringen. De kom säkert snabbt i cirkulation igen, eftersom de låg där och var gratis. Nya gummimattor skaffade jag samtidigt, eftersom bilen bara hade textilmattor och sommaren ibland är ganska regnvåt.

Obligatoriska kostnader

Egentligen är den här sommarbilen lite bekvämare och mindre nedsutten än den ordinarie familjebilen. Aningen tystare är den också, och insteget är bekvämare eftersom man sitter lite högre.

Utöver de 1 500 euro som bilen kostade kom jag snabbt vidare till försäkringen, knappt 120 euro för det halvår jag siktade in mig på. Registreringen i mitt eget namn kostade inte ens en tia, men tog ett par arbetstimmar eftersom den gjordes på ett av de nästan gammalsovjetiskt deppiga besiktningskontor som har rätt att sköta registreringsärenden.

Eftersom det ibland är roligt att pyssla med enklare underhåll när man är ledig köpte jag lite spackel och färg för bakluckans ena hörn. Det kostade kring 20 euro.

Lite pynt, men inte för mycket. Bilens personlighet, i den mån den existerar, är väldigt saklig. Bild: Dan Kronqvist

Radion är modernare än bilen och är ofta inställd på nostalgikanalen. Telefonhållaren till vänster är den enda extrautrustningen. Bild: Dan Kronqvist

En bil i den här prisklassen är alltid en kalkylerad risk. Det räcker med ett ordentligt tekniskt fel eller ett större motorhaveri för att reparationen ska bli dyrare än hela bilen, och snabbt leder det till att man i värsta fall skulle ha sparat pengar på att åka taxi hela sommaren.

Service och besiktning skulle ha varit en ren formalitet, men som så ofta med gamla bilar blev det lite komplikationer. Under det år som bilen stått stilla efter förra besiktningen, eller strax efteråt när den startades igen, hade hälften av innehållet i katalysatorn brunnit sönder, vilket gjorde att bilens utsläppssiffror var astronomiska. En ersättande del av inhemsk tillverkning kostade nästan 400 euro, men det får man ta med ett leende eftersom originaldelen från Tyskland skulle ha gått på 1 800 euro. Den skulle dessutom ha rest länge på sin väg till Finland, medan den inhemska kom fram över en natt.

10 000 km på en sommar

Några allvarliga personlighetsproblem verkar bilen inte ha med ledning av den första sommarens omkring 10 000 kilometer i min tjänst. Någon dramatisk personlighet som kunde drabbas av problem finns det ju inte heller, men det var inget krav den här gången. Kraven var bara tre: gott om utrymme, fungerande klimatkontroll och bensinmotor med några förhoppningsvis problemfria år framför sig.

Eftersom jag inte behövde bilen riktigt alla dagar hann den samtidigt bli en bilpool i mikroformat. Den har redan medverkat vid en flyttning och några mera nöjesmässiga utflykter tillsammans med folk som inte har egen bil.

Investeringen i katalysatorn gör förstås att jag får tänka om. Bilen ska följa mig åtmjnstone två somrar, så på hösten gällde det att hitta en plats under tak där jag kunde ställa bilen över vintern. Det löste sig inom släkten, jag hittade ett ledigt utrymme i ett båthus. In med en påse kristallsand från kattbutiken mot fukten, ut med bilbatteriet, full tank med högoktanig bensin för att motverka kondens, och så farväl för vintern.

Det var ett kallt men låst utrymme där bilen kan stå utan risk. Vinterdäcken som följde med behöver jag alltså inte, eftersom jag satte bilen på ståförsäkring ett halvår fram till våren när samma sommardäck får fortsätta snurra. Nu börjar det vara dags igen.

Fakta

Hustavla för bilspekulanter

Bestäm vad bilen får kosta, räkna in försäkringen och budgetera för små överraskningar. De allra billigaste bilarna kan bli dyrast.

Tänk efter vad du behöver bilen till. Om du behöver frakta saker ska du t.ex. inte välja en tvåsitsig sportbil.

Hur viktigt är det att försäkringssumman är så låg som möjligt? Ju mindre förbrukning desto lägre utsläpp och billigare årlig försäkring.

Diesel eller bensin beror på hur mycket du kör. Under en sommar hinner du knappast köra så mycket att du skulle vinna på dieselalternativet.

Söker du en begagnad elbil är urvalet nästan obefintligt. De som finns är också ganska nya och ligger inte i den traditionella prisklassen för sommarbilar.

En laddhybrid kan förbruka mera bränsle än en konventionell bil på långa resor eftersom den är tyngre och bara går något tiotal kilometer på en laddning el.

Ju längre en gammal bil har kört desto större är sannolikheten för problem i framtiden. Kolla att den fått regelbunden service och att viktiga slitdelar är utbytta.

En privat säljare kan ge ett bättre pris, men behöver inte bry sig om konsumentskydd. En professionell säljare måste meddela vissa fakta, som om bilen är krockrenoverad eller om den är importerad begagnad från utlandet.

Pippi skuttar omkring på Finns sommarteater

Pippi Långstrump, Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump, är en av Astrid Lindgrens mest kända och populära figurer. Sommaren 2019 skuttar hon omkring på Finns sommarteaters (tidigare Glims sommarteater 1973-2005) scen i Esbo till Georg Riedels välkända musik. Senast spelades Pippi på Finns år 2006 och det var alla tiders publiksuccé på sommarteatern med nästan 6000 åskådare! Då spelades huvudrollen av Josefin Silén, som sedan dess utbildat sig till musikalartist i Sverige och i höst spelar Esmeralda i Ringaren i Notre Dame på Tampereen Teatteri. 29.3.2019 - 07.54