Gissa etapp1: Sommaräventyrarna gasade i väg

HBL:s sommaräventyrare journalisten Stefan Lundberg och fotografen Leif Weckström startade under storstilade former sin Europaturné i elbil. Många läsare och bekanta kom för att lyckönska äventyrarna och inspektera bilen.

Under grandiosa former tog HBL:s sommaräventyrare Stefan Lundberg och Leif Weckström farväl av en förväntansfull skara som hade kommit för att inspektera ekipaget. Upptäcktsresandena som startade sin färd vid utomhusbadet Allas invid presidentens slott.

– Det här blir samtidigt ett av de största test av hur en elbil fungerar i praktiken. De flesta som nu skaffat sig en elbil kör mellan jobb och hem eller hem och sommarstuga. Vi kör "Dit Näsan Pekar", säger Leif.

– Vi kommer att köra tusentals kilometer i ett dussintal länder. Förhållandena kommer att vara mycket olika, säger Stefan där han står vid utomhusbadet invid Salutorget som den här vackra junidagen badar i sommarsol.

Av samma åsikt är Harri Nummela direktör för den digitala verksamheten på OP som har ställt bilen till HBL:s förfogande.

– Vid sidan av sitt sommaräventyr i Europa genomför Stefan och Leif i själva verket ett stort och unikt test av hur denna framtidens form av mobilitet fungerar i praktiken, säger Nummela.

Effektfull start. Rökkanoner puffade i väg stora moln ånga samtidigt som den ljudlösa och utsläppsfria bilen susade i väg på HBL:s stora sommaräventyr Dit näsan pekar. Bild: Cata Portin

– Bekanta platser visar upp helt nya sidor när man betraktar dem från ett nytt spännande fordon. Stefan och Leif har gjort resor med båt, cykel och apostlahästarna. Det är en helt fantastisk idé att företa en roadtrip genom Europa med en elbil.

Fördomarna mot rena elbilar är fortfarande stora. Är de faktiskt ett alternativ till bensin- och dieseldrivna bilar?

– Det får vi se nu, säger Leif.

– Vår arbetshypotes är att fördomarna mot elbilarna bygger på okunskap. Själv var jag tveksam ännu för en tid sedan, men redan nu, innan vi ens åkt i väg har jag lärt mig mycket, säger Stefan.

I början av året invigdes här ett av Europas mest spektakulära konserthus.

Vi åker mot en stad vars ökända stadsdel besjöngs i Irwins kända hit från 1970.

Staden har någonting gemensamt med Liverpool.

Staden har gett sitt namn åt världens populäraste maträtt.

Så här svarar du:

SMS till nr 13526

Skriv: HBL DNP din gissning, ditt namn, adressen.

SMS:et kostar 0,95 €.

Alternativt fyll i webbformuläret som du hittar efter senaste Sommaräventyrsartikeln på http://hbl.fi/dnp

Priserna i första tävlingen:

1. Två biljetter till Cirque Soleils föreställning på Hartwall Arenan i oktober.

2. Tvättpass för obegränsat antal biltvättar under en månad.

3. Tre månaders HBL 365-prenumeration. Kan också ges vidare som gåva.

– Man behöver till exempel inte stirra sig blind på hur lång räckvidd bilen har med en laddning. När man matar in dagsetappen i navigatorn föreslår den de optimala laddningsplatserna på vägen. Datorn kan föreslå att man laddar bilen i tio minuter efter så och så många kilometer, sedan fyrtio minuter, följande gång 22 minuter, och så vidare.

Äventyrarna tankar samtidigt som bilen

– Det är inte meningen att man ska köra batteriet tomt varje gång. Använder man fem minuter för planeringen av dagens resa kan man pricka in kaffepauser och lunch så att de sammanfaller med bilens laddningsbehov, säger Leif.

– Vi måste vänja oss vid att äta samtidigt som bilen. På det sättet blir vi ett väl sammansvetsat team, skrattar Stefan.

– Allt det här är fortfarande teori. Vi får se hur det går i praktiken. Stefan gillar täta kaffepauser, men jag dricker inte alls kaffe, så det är upplagt för bråk, påpekar Leif.

– Jag har ju förstås ett trumfkort. Det är jag som håller i kartan, replikerar Stefan.

Har ni räknat ut hur stora "bränslekostnaderna" blir på resan?

– Bilen kan laddas gratis på alla Teslas supercharger-laddningsstationer, men om vi måste utnyttja privata laddningsställen så får vi väl lov att betala en liten slant. När jag studerat ämnet på internet verkar det som om de flesta hotell och restauranger bjuder sina kunder på gratis laddning, medan andra får lov att betala.

– Det går väl så att det vi tjänar på gratis laddning förlorar vi på ett kopiöst antal kaffekoppar och glassportioner, menar Leif.

– Det här kommer att ge oss viktiga lärdomar i hur laddningsnätet i Europa fungerar på riktigt, säger Nummela.

Ni har hunnit köra bilen i nästan en vecka. Är det stor skillnad mellan att köra elbil och "vanlig"?

– Största skillnaden är att bilen reagerar på gaspedalen utan fördröjning. Den torde lämna alla kända sportbilar efter sig. Vår bil är inte den "vassaste" den accelererar från 0–100 på fem sekunder. Den häftigaste Teslan gör det på 2,3 sekunder, säger Leif.

Bilen kan nästan köra själv

– Det är en rolig detalj för unga män som vi, men viktigare är lättheten i körandet. Bilen startar ljudlöst när man trampar på bromspedalen och sätter sig mjukt i rörelse när man lägger foten på gaspedalen. Vi ser verkligen fram emot att få prova autopiloten på motorvägarna i Europa, säger Stefan.

– Ett litet test här hemma avslöjade att bilen i princip kan köra utan oss vid ratten, men enligt lagen får man inte släppa greppet om ratten när autopiloten är påkopplad. Autopiloten är till för att assistera föraren, inte ta över körandet helt och hållet.

Efter att i en timmes tid ha demonstrerat vrålåket för nyfikna flanörer, läsare, bekanta och familjemedlemmar, tar Leif och Stefan farväl och kliver in i Teslan och trycker på gasen medan åskådarna utbrister i ett spontant trefaldigt "hurra!".

Delta i vår tävling!

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning