Sokos och Emotion säger hejdå till plastpåsarna

Varuhusen har försökt minska plastkonsumtionen på ett flertal olika vis. Nu provar S-gruppen på en inhemsk innovation. Bild: S-gruppen

S-gruppens varuhus provar på att ta farväl av plastpåsarna. I stället ska en inhemsk innovation ta över.

De olika varuhusen har försökt dra sitt strå till stacken för att minska på plastkonsumtionen. Tidigare försök har bland annat varit att också erbjuda kunderna papperspåsar och att börja ta betalt för alla plastpåsar.

Nu går S-gruppens Sokos- och Emotion-varuhus in för ett nytt koncept. De gör ett försök att helt slopa plastpåsarna. I stället ska kunderna i framtiden kunna köpa en återvinnbar påse tillverkad av det hållbara materialet Paptic Tringa.

Materialet är en inhemsk innovation, som liknar en blandning mellan papper och tyg. Huvudråvaran i de nya påsarna är cellulosafiber och påsarna går bra att sortera och återvinna som papper och kartong.

– Även om materialet är pappersaktigt så stöter det ifrån sig vatten och är också elastiskt än en vanlig papperspåse. Påsarna går bra att använda flera gånger om, säger Päivi Juntunen, utvecklingschef vid SOK-koncernen, i ett pressmeddelande.

De nya påsarna kommer att börja säljas i varuhusen inom de närmaste veckorna.

Yrkesexamen från Prakticum öppnar många dörrar

Studier vid Yrkesinstitutet Prakticum ger nycklar till arbetslivet. Samtidigt kan det också vara en smidig inkörsport till fortsatta studier vid en yrkeshögskola. 4.12.2019 - 00.00

Mer läsning