Sockerfyllor och mardrömmar på Svenska Teatern i höst

Svenska Teaterns spelårsöppning på torsdagen bjöd på glimtar av en diger repertoar. Det blir mycket nordiskt samarbete och komedier, men också ensamhet à la Kafka och experimentella växlar. Asko Sarkola gör en återkomst till Svenska Teatern som skådespelare efter en paus på 52 år.

– Som landets svenska nationalscen är det viktigt att vi syns och hörs utanför Helsingfors. Därför har vi valt att satsa hårt på nordiskt samarbete och turnéer i Sverige, säger teaterchef Joachim Thibblin.

En av säsongens största satsningar är musikalen Chess som har finländsk urpremiär på stora scenen den 8 september.

– Det känns jättefint att vara tillbaka på Svenska Teatern och skönt att få jobba på svenska igen, säger Maria Ylipää, som gjorde succé i huvudrollen som Kristina i Kristina från Duvemåla för sex år sedan.

Konkurrensen om rollerna i Chess har varit knivskarp. Juryn gallrade bland 600 ansökningar och valde 22 skådespelare som får ge röster till Benny Anderssons, Björn Ulvaeus och Tim Rices musikaliska passionsdrama. Regissören Maria Sid, som inte kunde närvara vid torsdagens spelöppning, har sagt att hon vill lyfta fram kvinnorna i musikalen.

– Vi har fått ganska fria händer att skapa en egen visuell värld för musikalen, säger dräktdesigner Teemu Muurimäki.

Pjäsens scenografiska inramning följer också egna mönster.

– Vi har försökt söka oss bort från klichébilderna, sudda ut schackrutorna och satsa på minimalistiska lösningar i scenografin, säger Erik Salvesen.

Musikalen Chess säljer bra. Omkring 35 000 biljetter är sålda, men än finns det lediga platser och biljetter kvar till en del av höstens föreställningar, uppger Svenska Teatern.

Chess är storsatsningen. Svenska Teaterns version sätter fokus på kvinnorna. Bild: Cata Portin

Gästspel och turnéer

En annan nordisk satsning är samarbetet med Jupiter Josephsson Teaterkompaniet och fem stora teaterhus i Sverige som bjuder på Lars Noréns pjäs Episod. Den kritikerrosade pjäsen har finländsk urpremiär den 12 september på Svenska Teaterns Amos-scen.

– Det är en enaktare som handlar om försäljningen av ett hus. Förväntan är nyckelordet. Ett yngre par som väntar barn träffar ett äldre par som hoppas att det nya huset ska rädda deras äktenskap. Det handlar om att mötas i olika livsskeden, berättar producenten Ulrika Josephsson.

Lars Norén har kanske inte rykte om sig att vara en stor komiker, men enligt Josephsson bjuder pjäsen på en veritabel skrattfest.

– Det är lätt att identifiera sig och känna igen livets skavanker och tillkortakommanden som förmedlas på ett roligt sätt, säger hon.

Men det nordiska samarbetet går inte bara i en riktning. Svenska Teatern kommer även att blåsa liv i kulturexporten i västerled. Regissören Carl Knifs uppsättning av Franz Kafkas klassiker Förvandlingen, som gick för fulla hus 2016, ska nu ta den rikssvenska publiken med storm. Pjäsen ska också kliva över språkgränsen i Sverige i form av en finskspråkig uppsättning under namnet Muodonmuutos. Turnén går alltså på bägge språken.

– Man kan ju fråga sig varför vi satsar på finska i Sverige. Vi vill på det här sättet stötta den finskspråkiga minoriteten i Sverige och nå ut till en potentiell publik på upp till 600 000 personer, säger teaterchef Joachim Thibblin.

Kafkas syn på ensamhet och sårbarhet har nypremiär på Svenska Teatern den 17 november. Dramatiseringen bär Christoffer Mellgrens signatur.

Asko Sarkola återvänder till Svenska Teatern efter en paus på drygt 50 år. Bild: Cata Portin

Godis och ymnighetshorn

Tack vare Svenska kulturfondens finansiering och spetsprojektet Teater plus har den svenska nationalscenen kunnat frigöra mer resurser till publikarbete och barnteater. En av frukterna av det här projektet är familjepjäsen Hans och Greta som har premiär den 27 oktober.

– Manuskriptet har vi fått från National Theatre i London och för översättningen står Annina Enckell. Det är en lekfull och rolig pjäs. Jag frågade Svenska Teaterns ledning om jag fick fylla hela scenen med godis. Det fick jag, berättar spjuveraktige Jakob Höglund och utlovar en fräsch version av sagoklassikern.

Till höstens övriga satsningar hör Yasmina Rezas prisbelönta komedi Art om manlig vänskap och maskulin identitet. Pjäsen regisseras av Paul Garrington som hade sina fingrar med i spelet i dramatiseringen av Mamma Mia och Skattkammarön.

Svenska Teatern gläntade även på dörren till nästa års repertoar. Den legendariske skådespelaren och teaterchefen Asko Sarkola återvänder till den svenska nationalscenen efter en paus på 52 år.

– Det är ju ett tag sedan jag har jobbat på svenska. Det ska bli roligt, säger Asko Sarkola som senast stod på Svenska Teaterns scen 1966.

Sarkola har huvudrollen som en demensdrabbad far i Florian Zellers pjäs Pappan med Marcus Groth som regissör.

Till experimentella pjäser av det ovanliga slaget hör uppsättningen Tillståndet om flyktingskap, främlingsfientlighet och rädslor. Pjäsen, som har premiär på fredagen den 17 augusti, kan också läsas upp i vanliga hem på beställning. Nina-Maria Häggblom har skrivit pjäsen.

Korrigering: Lars Norén kommer inte att närvara på Hanaholmen i ett seminarium om hans pjäs Episod, som det står i en tidigare version av artikeln.

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33