Socioekonomisk bakgrund påverkar elevernas skolframgång i allt större utsträckning

Bild: Mostphotos.com

Elevernas föräldrars utbildning och stöd skapar allt större skillnader mellan eleverna, enligt Nationella centret för utbildningsvärdering (NCU).

NCU har gjort en omfattande undersökning kring utbildningen i Finland i dag och utbildningens framtid. Enligt NCU har elevernas bakgrund fått allt större betydelse under 2010-talet.

– Utbildningssystemet ger inte på alla plan tillräckligt med stöd för elevernas jämlikhet, skriver NCU i ett pressmeddelande.

Föräldrarnas inverkan på barnens skolframgång orsakar på lång sikt till exempel stora skillnader i matematikkunskaperna och påverkar också kunskaper i modersmål och litteratur, enligt NCU.

Det finns också skillnader mellan könen och speciellt bland pojkar syns stora skillnader. Pojkar får oftare både högre och lägre poäng i prov än flickorna. En till skillnad är att flickor ofta klarar sig bättre i yrkesskolor.

Enligt NCU har skillnader mellan språkgrupperna vuxit betydligt och de som har ett annat modersmål än finska eller svenska har ofta problem. Efter grundskolan har personer med invandrarbakgrund inte alltid de kunskaper i finska eller svenska som krävs för att fortsätta studera.

– Ett orosmoment när det gäller jämlikhet är också skillnader mellan skolor. För samma vitsord kan vissa skolor kräva betydligt mer än andra, skriver NCU.

Här är NCU:s sammandrag av rapporten om Finlands utbildningssystem.

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33