Snygg, rolig och mångsidig nycirkus

Circo Aereos Karyna Saarela, Karoline Aamås, Onni Toivonen och Veli-Matti Saarela drar i trådarna då Lisa Angberg förvandlas till marionett. Bild: Kalle Nio

Circo Aereo överraskar och underhåller med sin föreställning som består av både klassiska och nyskapande nummer.

Circo Aereo: Kinema. Regi och koncept: Maksim Komaro. Ljus: Juho Rahijärvi. Video: Kalle Nio. Ljud: Tuomas Norvio. Scenografi: Maksim Komaro, Kalle Nio, Juho Rahjärvi, Katrine Hoyberg. Dräkter: Kristina Nováková Záveská. På scenen: Karoline Aamås, Lisa Angberg, Karyna Saarela, Vellu Saarela, Onni Toivonen.

När Circo Aereo grundades år 1996 var det Finlands första nycirkusgrupp, och dess verk har sedan dess fascinerat och uppskattats. Circo Aereo har turnerat i över fyrtio länder världen över och föreställningarna håller en hög nivå och brukar vara nyskapande och fräscha.

Detta gäller även det senaste verket Kinema, som är den enda nycirkusföreställningen som hör till det officiella Finland 100-programmet. Föreställningen är producerad i samarbete med Finlandsinstitutet i Stockholm, där den hade förhandspremiär tidigare i höst, och visas nu i samarbete med centrumet för ny cirkus Cirko och Esbo stadsteater i Louhisalen i Hagalund.

På scenen ser vi fem cirkuskonstnärer från Finland, Sverige, Norge och Ukraina: jonglören Onni Toivonen, akrobaten Vellu Saarela, akrobaten Lisa Angberg, luftakrobaten Karoline Aamås och cirkuskonstnären Karyna Saarela. Föreställningen är regisserad av Maksim Komaro, en av den finländska cirkuskonstens absoluta bärande krafter.

Kinema börjar och slutar med en snygg pyramid där alla fem konstnärer är med. Föreställningen har genomgående bra tempo och variation, och är humoristisk och full av överraskningar. Vi får till exempel både se mannen med världens största huvud – videodesign av Kalle Nio – och världens längsta kvinna.

Ett antal stora vita rektangulära fanerskivor (?) används på ett varierande sätt i olika delar av föreställningen – någon närmast jonglerar med dem, någon annan använder dem som klättervägg och ytterligare någon tredje och fjärde använder dem för att få en kvinna att försvinna och åter materialisera sig. En del av numren är rena trolleriet; några gånger blir jag ordentligt förbluffad och undslipper mig ett ååh.

Hästar och flygfärder

Komaro har fått in en blinkning till den klassiska cirkusen med ett roligt nummer med en "häst" – Karyna Saarela så att säga rider och gör klassiska poser på hästen (Vellu Saarela) som rör sig i cirkel som i en manege, rullandes på två elektriska åkbrädor, så kallade balansscootrar eller hoverboardar. (Dessa åkbrädor verkar för övrigt populära bland scenkonstnärer för tillfället; det här är tredje gången under hösten jag ser en sådan i en föreställning.)

Karoline Aamås luftakrobatiknummer, både med ett och med fyra rep, är klassiskt vackra och hisnande. Hon rör sig graciöst och säkert ovanför marken. Den levande trasdockan Lisa Angbergs kropp tänjer åt alla tänkbara håll när de övriga fyra kontrollerar hennes ben och armar som en marionett.

Vellu Saarela är specialiserad i så kallad tricking, en form av akrobatik som tagit influenser från kampsporter som wushu, taekwondo och capoeira samt från gymnastik. Han har vunnit flera internationella pris i sin gren och när han gör volter, flips och twists i en hisnande snurrande fart kan man förstå varför.

Föreställningen sammanbinds av den elektroniska och elektriska ljudvärlden av Tuomas Norvio – även tystnad används som en effekt – samt av Juho Rahijärvis stämningsfulla ljusdesign. Tjeckiska Kristyna Záveská har planerat kostymerna som byts i rask takt och ger färg åt numren – ibland är de också simpla och enkelt ändamålsenliga.

Kinema är en välregisserad, dynamisk, högklassig och underhållande nycirkusföreställning på sextiofem minuter. Passa på att ta metron till Hagalund senast den 16 december.

Sonja Mäkelä Teaterkritiker

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning