Snudd på rekordantal besökare på Finlandsarenan i år – allt fler unga besökare

Trots det regniga vädret i början av veckan drog Finlandsarenan snudd på rekordmånga besökare. Bild: Roni Rekomaa/Lehtikuva

Det stora besökarantalet på årets Finlandsarena var en positiv överraskning, säger ansvariga producenten Mari Haavisto. Målet är att evenemanget i framtiden ska bli koldioxidneutralt.

Trots det instabila vädret med regn i början av veckan lockade Finlandsarenan i Björneborg – som i år ordnades för fjortonde gången – snudd på rekordmånga besökare. I år deltog 73 000 besökare, medan antalet i fjol var 67 000. Rekordet hittills var 2017 då Finlandsarenan lockade 74 000 besökare.

– Det har varit en riktig supervecka i år. Det stora besökarantalet var en positiv överraskning. Samhällsdiskussionen intresserar folk i allt högre grad, säger Finlandsarenans ansvariga producent Mari Haavisto.

MTV:s partiledardebatt, kommunikationsbyrån Tekirs programnummer om de mest hatade finländarna och fru Jenni Haukio på EK:s tillställning om läsförmåga hör till de programnummer som drog mest publik. Också DNA:s konsert och Tietos framtidsfest med sångaren Ellinoora som dragplåster lockade gott om folk.

– Vi har helt tydligt hittat en bra balans mellan samhälleliga diskussioner och lättare tillställningar med en samhällig krok.

Fler unga intresserade

Också på sociala medier slogs rekord. Räckvidden på Twitter fördubblades. På fredag eftermiddag var räckvidden 18 miljoner mot fjolårets 9 miljoner.

Haavisto glädjer sig åt att en allt yngre publik hittar till Finlandsarenan.

– I fjol gjorde vi en enkät bland besökarna där det framgick att över hälften av besökarna är under 45 år. Det var en positiv överraskning. Vårt mål är att locka en yngre publik.

I år ordnades också för första gången en paneldebatt med barn.

– Vi har fått väldigt mycket positiv respons om den.

Arrangörerna för Finlandsarenan har som mål att varje år försöka förnya konceptet.

– Temat för nästa år kommer att vara hållbar utveckling, förutom klimattemat också social och ekonomisk hållbarhet. Vårt mål är att Finlandsarenan i framtiden ska bli ett koldioxidneutralt evenemang.

I vilket skede detta blir verklighet kan Haavisto ännu inte säga, men de första projekten kommer att påbörjas nästa sommar.

– Temat hållbar utveckling är så brett att det innehåller allt från klimatfrågor till barns rättigheter.

Mer svenskt program

Ett flerspråkigt utbud bland programmen har också blivit allt viktigare, enligt Haavisto.

– De svenskspråkiga och engelska programnumren har ökat under de senaste åren.

Ungefär 400 arrangörer ansöker om att få delta på Finlandsarenan. Eftersom intresset är så stort godkänns inte alla. Målet är enligt Haavisto ändå att godkänna alla svenskspråkiga och engelska arrangörer.

– Vi vill uppmana alla svenskspråkiga arrangörer att ansöka om att få delta. Vi försöker aktivt utöka utbudet av program på svenska och engelska.

Orsaken till att Finlandsarenan har blivit ett så populärt evenemang ligger förutom de officiella programmen i att det är ett enkelt och effektivt sätt för många aktörer att mingla bland dels den politiska eliten, dels bland vanligt folk, bedömer Haavisto.

– Det är lätt för vanliga människor att träffa ministrar men också för beslutsfattare att träffa vanligt folk.

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning