Snart kan förlängningen av västmetron testköras – de sista skenorna lades förra veckan

På Stensviks station finns konstverket Kulkijat – Löparna som är gjort av Kalle Mustonen. Bild: Västmetron Ab/Kalle Mustonen

Byggandet av västmetrons andra del mellan Mattby och Stensvik börjar vara färdigt. Nu inleds ett omfattande testprogram innan trafiken börjar på linjen 2023.

Byggandet av västmetrons andra del mellan Mattby och Stensvik framskrider enligt tidtabellen. Nu inleds en omfattande fas när man ska testa olika system. Tester garanterar att de 52 olika system som installerats i västmetron fungerar planenligt och säkert i alla lägen. Systemen kan beskrivas som västmetrons nervsystem som förmedlar signaler från olika funktioner till metrotrafikens hjärna, det vill säga HST:s kontrollrum i Hertonäs.

De sista skenorna byggdes förra veckan och testkörningar inleds på den nya sträckan i sommar. Byggandet av Mossbergets underjordiska depå är klar. Efter att testperioden är över ska myndigheterna göra en slutgranskning innan trafiken börjar 2023. Summan för kostnaderna för sträckan uppgår till 1,1 miljarder euro. De nya stationerna kommer också att präglas av konstverk av fem olika konstnärer.

– Vi vill erbjuda konst på de nya stationerna. Ett offentligt utrymme ska ha en lokal prägel och konstverken ska lätt förknippas med stationerna, säger Västmetro Ab:s vd Ville Saksi.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Mångsidiga museiupplevelser lockar till Lahtis

Mer läsning