Snart är det bara att välja och vraka bland miljövänliga bilar – "Gör en miljögärning och köp en hybridbil"

EU-ländernas miljöministrar har röstat igenom ett förslag om att skärpa miljökravet på bilar.Bild: Flickr/News Oresund

Biltillverkare måste erbjuda alternativ till dagens fossilbilar nu när EU har klubbat igenom skärpta miljökrav. Vrålåk kommer inte att sälja lika bra i framtiden när skatter gör dem dyra i drift, uppskattar Bilförbundet.

EU-ländernas miljöministrar har röstat igenom ett förslag om att skärpa miljökravet på bilar. Koldioxidutsläppen ska minska med 35 procent innan 2030.

– Bilköpare kommer inte omedelbart att märka effekterna av EU:s beslut. Men jag tycker man ska beakta bilens utsläppsnivå när man väljer bil. Trafiken producerar en stor del av koldioxidutsläppen, så det är en miljögärning att välja en lågutsläppsbil redan i dag, säger Kommunikationsministeriets enhetschef Päivi Antikainen.

Finland har som mål att trafiken ska bli koldioxidneutral 2045. På Kommunikationsministeriet skulle man gärna ha sett ett mer ambitiöst mål, men man är nöjd att EU har fattat ett beslut i frågan.

– För att minska på utsläppen från trafiken behövs alla tillgängliga knep. Vi måste få fler att använda kollektivtrafik, göra trafiken fossilfri och uppmuntra människor att cykla och gå. Kommunikationsministeriets arbetsgrupp kommer före årsskiftet ett presentera hur Finland ska nå sina mål, säger Antikainen.

Kommer det att straffa sig om jag köper en bensinbil i dag?

– Vi har inte fattat några beslut ännu om att förbjuda fossilbilar eller införa stora skattehöjningar. I några europeiska storstäder har man beslutat att förbjuda dieselbilar, men ännu inte i Finland. Inom en nära framtid kommer trafiken ändå att drivas med el, säger Antikainen.

Automobilförbundet påpekar att koldioxidutsläpp redan i dag inverkar på både bilskatten och fordonsskatten.

– Bilägare kan förbereda sig på att fossilbilar i framtiden kommer att gå miste om skatteincitament. Staten vill styra bort privatbilismen från fossila bränslen, säger Pasi Nieminen, vd för Bilbranschens centralförbund.

Enligt Nieminen klarar Finland av att minska koldioxidutsläppen med 40 procent fram till 2030 utan att det syns i konsumenternas plånböcker. Framstegen inom teknologin kommer att ta hand om saken.

– Särskilt i Finland som traditionellt har en kraftig utsläppsbeskattning på bränsle kommer EU:s miljökrav att vara realistiskt. Finland har en gammal bilpool med rätt höga utsläpp. Därför är det också lätt att minska på utsläppen med 35 procent.

Vad innebär EU:s miljökrav för den som står i beråd att skaffa ny bil?

– I takt med att teknologin utvecklas så kommer elbilar, biogasbilar och hybridbilar att få fotfäste på den finska marknaden. Snart är det bara att välja och vraka bland utbudet. Inom några år kommer begagnade miljövänliga bilar att nå marknaden och då sker förändringen allt snabbare.

För varje nybil som säljs, säljs sju begagnade bilar, säger Nieminen. Handeln med begagnade bilar är mycket stor i Finland. Genomsnittsbilen i Finland har ett värde på 3 700 euro. Det säger sig självt att en sådan bil inte är den mest miljövänliga. I länder som subventionerar elbilar har värdet sjunkit drastiskt. I Norge finns det redan mycket billiga elbilar, påpekar Nieminen.

Hurdan bil ska man köpa i dag?

– Ett bilköp styrs av användningsbehovet. Vi rekommenderar att man köper en så miljösnål bil som plånboken tillåter. Ju mindre utsläpp, desto mindre bränslekostnader och utgifter har bilen.

Så lyckas du vid köp av däck

Här är Euromasters tipslista med fem punkter. 15.10.2018 - 10.18