Smeds nostalgiserar i kulisserna

SKICKLIGA SKÅDESPELARE. Ungerska Annamária Láng och estniske Juhán Ulfsak står på scenen i Kristian Smeds nya föreställning Just Filming. Bild: Lennart Laberenz

Kristian Smeds nya föreställning Just Filming kretsar kring det som sker på scenen, bakom den och någonstans i flankerna.

Just Filming

Regi: Kristian Smeds.

Ljus: Teemu Nurmelin. Video: Lennart Laberenz. Ljud: Krisztián Vranik. Musik: Verneri Pohjola, Pekka Kuusisto, Timo Kämäräinen. Mask: Laura Sgureva.

På scenen: Annamária Láng, Juhán Ulfsak.

Föreställning på Nationalteatern 18.10.

Just Filming börjar med att skådespelaren Juhán Ulfsak, klädd i vita kalsonger och metallbrynja, berättar om ett tidigt teaterminne: hur han iakttog sin egen far uppträda i Peer Gynt och blev så lockad av den realistiska rekvisitan – några läckra, verklighetstrogna svampar – att han sträckte fram sin hand från gömstället mellan draperierna, in på scenen.

Just Filming är en nostalgisk studie i teater- och filmkonstens magi och kulisser. Kristian Smeds sprättar upp sömmarna och avslöjar trix och formler, som när skådespelaren Annamária Láng sminkas till geisha framför oss i det hårda strålkastarljuset och rollarbete reduceras till teatersmink och rosa plastblommor. Eller som när Láng och Ulfsak tar emot sina applåder, blommor och presenter och lämnar scenen och Smeds ändå låter föreställningen pågå. Nu får i stället de svartklädda teknikerna – vanligtvis osynliga på scenen – inta paradplats.

Smeds opererar med ljus, mörker, teaterrök och musik och brer på med tjocka stämningar. Och som titeln antyder spelar filmen en stor roll. På Willensauna-scenens panoramiska vägg projiceras vågor och svartvita stadsmiljöer, en västernrulle snurrar i tv-apparaten och Láng och Ulfsak befinner sig ofta i bekanta berättelser, svär som gangstrar och har "passionerat" filmsex. Ibland liknar föreställningen en konstfilm från sextiotalet, ibland en musikvideo från åttiotalet.

Men kulturanalysen känns rätt tunn och iakttagelserna ställvis slentrianmässiga, till exempel är parodin på amerikansk actionfilm inte särdeles originell.

Mycket av estniske Juhán Ulfsaks och ungerska Annamária Lángs roller kretsar kring kvinnligt och manligt, kring den mystiska, tysta kvinnan och den babblande, dråplige mannen. Men de försöker också trotsa sina manus: Ulfsak är machomannen som inte vill tungkyssas, medan Láng "chockerar" med att gorma "maskulint". Den här genusstudien känns emellertid varken nyskapande eller skarp.

Behållningen är stunderna då humorn får förtur, nostalgin och sentimentaliteten skruvas upp till avsiktlig maxvolym och de skickliga skådespelarna Láng och Ulfsak får demonstrera sin komiska talang. Hit hör scenen där duon i realtid dubbar en genant sexscen i Bertolucci-filmen The Sheltering Sky till ryska. Visst, låg humor, men en rätt träffande lek med filmkonstens klichéer.

Isabella Rothberg Teaterredaktör

Kim Herold: ”Motorsängen hjälper mot snarkningarna”

Musikern Kim Herold, även känd från tv-programmet Selviytyjät, har märkt att en bra säng gör det lättare att återhämta sig och att den till och med förebygger idrottsskador. 4.11.2019 - 00.00

Mer läsning