Slumpen förde mot dansscenen

Liisa Pentti skulle bli nationalekonom men blev dansare och koreograf i stället. Efter trettio år på scenen är kroppen fortfarande i fin form.

Postmodern dans, vad är det? Frågan går till Liisa Pentti som skiner upp. Penttis 30-årsjubileum som danskonstnär firas med evenemanget Postmodern dans i Finland?

– Frågetecknet i rubriken är ingen slump. Man vet inte riktigt vad postmodern dans är för något, förklarar Pentti.

– Begreppet är obegripligt för många.

Tålmodigt ger sig dock Liisa Pentti in på att förklara hur hon ser på begreppet postmodern dans och framför allt hur det uppstod. Tidpunkten var det experimentella 1980-talet när modern dans utvecklades till något som i brist på annat kallades postmodern dans.

– Postmodern dans innebar bland annat vardagliga rörelser och en estetik av fragment. Man bröt strukturerna och insåg att dans kunde vara så mycket mer än balett och modern dans.

– Man kunde göra nästan vad som helst.

Baletten hade på 1980-talet fortfarande en stark ställning i Finland. Vid sidan av den fanns modern dans och Jorma Uotinen.

– Starka manliga dansare som Jorma Uotinen och Tero Saarinen skulle jag inte kalla postmoderna, säger Liisa Pentti.

Profil

Liisa Pentti

Ålder: 57 år.

Familj: Vuxna dottern Stella.

Karriär: Dansare, koreograf och lärare i dans. Har examen från Opleiding Moderne Dans of Theatershool i Amsterdam och från Teaterhögskolan i Helsingfors. Bildade sin egen grupp Liisa Pentti+Co 2000. Var en av dem som grundade danscentret Zodiak och var dess huskoreograf 2007–2009.

Aktuell: Firar i år 30 år som danskonstnär.

Förebilder: Pauline De Groot som var min lärare i Amsterdam, samt många fler, bland dem Simone Forti.

Tips för Amsterdamresenären: Stedelijk Museum (Museet för nutidskonst) samt Musikhuset, byggt på vattnet bakom järnvägsstationen.

Gillar: Att bli överraskad och att få skratta åt dålig humor.

Kvinnorna kom att introducera den postmoderna dansen. Vad det beror på vet inte Liisa Pentti men på tal om dagens unga dansare säger hon att skillnaden i hur man förhåller sig till dans och dess uttryckssätt är enorm.

– Unga dansare av i dag har inte alls samma begränsningar som vi hade på 1980-talet. Och de behöver inte bekräfta sina val. Dagens scenkonst är hemskt mycket bredare än vad den var på 1980-talet.

Dansare av en slump

Liisa Pentti är i dag en av våra mest etablerade dansare. Hon leder en egen grupp som bär hennes namn och hon är en omtyckt lärare.

Ändå hade hon för drygt trettio år sedan inte en tanke på att bli professionell dansare.

– Jag var en kvinnogymnast och studerade nationalekonomi. Kanske jag hade blivit opponent till Björn Wahlroos om jag fortsatt på den banan, säger Pentti och skrattar hjärtligt åt tankeleken.

Mötet med två danslegender och föregångare, Ulla Koivisto och hennes amerikanske kollega och vän Mary Prestidge, kom att förändra Liisa Penttis liv. De två introducerade henne för begreppet kontaktimprovisation och uppmuntrade henne att försöka satsa på dans i stället för nationalekonomi.

Liisa Pentti sökte in till danslinjen vid Teaterhögskolan i Amsterdam och blev antagen.

– Plötsligt visste jag vad jag ville. Det var kristallklart.

I dag, trettio år senare, är hon lycklig över att ha kunnat sköta sitt jobb i tre decennier – i en bransch som är osäker och med ett yrke där kroppen tar stryk.

Fakta

En postmodern fest

Postmodern dans i Finland? är rubriken på de två evenemang dansgruppen Liisa Pentti + Co arrangerar 30-årsjubileet till ära.

Liisa Penttis verk La Folia@2016 och The Weight of My Heart visas under vårens evenemang. Dessutom uppträder, föreläser och debatterar både äldre och yngre dansare på evenemanget.

Bland dem som medverkar finns Hanna Järvinen, Kirsi Monni, Annika Tudeer och Veronica Lindberg.

Vårens upplaga av Postmodern dans i Finland? arrangeras i Södervik 5–14 maj.

Hur sköter du din kropp?

– Jag har sysslat med tai chi i trettio år vilket stöder kroppen. Dessutom tar jag hand om den och är noga med osteopati, massage och att värma upp ordentligt.

– Jag är pedant när det gäller min kropp.

En annan viktig milstolpe är grundandet av danscentret Zodiak i början av 2000-talet.

– Zodiak blev till utan att vi tänkte oss en institution, konstaterar Pentti.

Sedan 1991 har Liisa Pentti arbetat som timlärare i dans på Teaterhögskolan. Tack vare det har hon kunnat följa med utvecklingen på fältet och berömmer dagens unga dansgeneration.

– De är fina. Och de frågar aldrig "Är det här dans?" längre.

Vid sidan av detta har Liisa Pentti undervisat också fångar och autistiska ungdomar. Lärdomarna är flera.

– När det gällde fångarna upptäckte vi att man kan lära ut fysiska kontaktbaserade övningar åt folk oberoende av vilka livserfarenheter de har.

– Och i mitt arbete med autisterna upptäckte jag också hur långt en icke-verbal kommunikation fungerar vilket var superhärligt. Var och en av oss har sina egenheter, också jag.

Inspirerad av Speer

Två verk koreograferade av Liisa Pentti kommer att uppföras på vårens postmoderna evenemang. Det ena av dem, La Folia@2016, kom till på 1990-talet efter att Liisa Pentti hade läst Albert Speers memoarer. Speer har gått till historien som Hitlers rustningsminister.

– Boken blev en stark upplevelse. Jag grubblade länge på hur en människa som varit med om att bygga upp något så förfärligt och obegripligt som nazismen ändå kunde vara så vanlig.

Ur detta föddes en föreställning om två kvinnor som genomgått något dramatiskt, som existerar i ett landskap av minnen och som inte försöker rättfärdiga sig.

– Det blir en föreställning om de dolda mörka sidorna inom oss, beskriver Pentti.

Men också ett helt nytt verk är på gång. Det blir en reproduktion av Vaslav Nijinskys Les Jeux till musik av Debussy. Verket uruppförs i Åbo i oktober och visas i Helsingfors i februari.

”Sälj din gamla bostad före du köper ny!”

Fastighetsförmedlingen Kotijoukkue är på alla sätt nyare, fräschare och mer dynamiskt men gamla goda råd och sunt förnuft är fortfarande en av grundstenarna i bobytarbranschen. Än gäller den gamla devisen att sälja sin gamla bostad förrän man köper ny. Ingen vill bli i fällan mellan två bostäder. 1.11.2018 - 09.42