SLC:s Nylund vill reglera distributörsmärkesprodukter som Pirkka och Rainbow

SLC:s ordförande Mats Nylund kritiserar dagligvaruhandelns egna varumärken för att dra mattan under både producenter och livsmedelsförädlare.Bild: SLC/Mia Wikström

Svenska lantbruksproducenternas ordförande Mats Nylund är kritisk mot affärernas egna varumärken.

– Dagligvaruhandelns egna varumärken, till exempel Rainbow och Pirkka, har växt år från år i Finland. Redan ett par månader efter att en ny produkt från ett livsmedelsföretag kommit ut på marknaden, hittar man billigare kopior med handelns egna märken i butiksdiskarna, säger Mats Nylund i ett pressmeddelande.

Han är ordförande för Svenska lantbruksproducenternas centralförbund.

Utvecklingskostnaden för nya produkter är hög, men det är just livsmedelsförädlarnas nya innovationer som ger företagen högre lönsamhet och därmed även bättre betalningsförmåga till jordbrukarna. Mats Nylund vill se ett starkare skydd för varumärken och produkter som livsmedelsförädlare utvecklar.

– Om ett stort bilmärke efter flera års utvecklingsarbete kommer ut med en ny bilmodell, skulle det aldrig komma på fråga att ett konkurrerande företag börjar sälja en licenstillverkad kopia under eget varumärke tre månader senare. Den osunda utvecklingen där handeln drar nytta av livsmedelsindustrins utvecklingsarbete, måste utan dröjsmål begränsas i lag, kräver Nylund i ett pressmeddelande efter SLC:s fullmäktigemöte på måndag.

För tillfället behandlas EU-kommissionens direktivförslag som förbjuder osunda affärsmetoder i riksdagen. I höst väntas riksdagen få vantarna på en ny livsmedelsmarknadslag som ska stärka producenternas ställning.

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33