Skogsmulle intresserar i Japan

I går fick några daghemsbarn i Esbo lära japanska utbildningsexperter allt de vet om skogen – hur man kastar kottar mot träd och hur man känner igen en flugsvamp, till exempel.

– Titta, en snigel! Jag har aldrig sett en sådan här förut. Den ger säkert tur, utbrister Ken Hiraj och plockar försiktigt upp sin nya vän i handflatan för en gemensam selfie.

Tillsammans med en grupp landsmän från olika delar av Japan är han på besök hos daghemmet Sockan i Esbo, som varje vecka tillbringar två timmar utomhus med Skogsmulle. Skogsmulleverksamheten kommer ursprungligen från Sverige har fört ut finländska daghemsbarn i skogen i 37 år redan. I Svenskfinland är det Finlands Svenska Idrott som står för utbildningen och på finskt håll Suomen Latu. Och snart kanske det finns någonting motsvarande på andra sidan jorden i Japan.

KVITTER OCH TJATTER. Dagisbarnen från daghemmet Sockan har stenkoll på flera olika fågelläten. Den kunskapen delar de gärna med sig. Bild: Niklas Tallqvist

Dagens grupp med professorer, pedagoger och utbildningsexperter från Japan är nämligen inte den första som gör studiebesök i den finländska skogsmulleskogen.

– Vi har också tidigare blivit kontaktade av olika japanska grupper som vill följa med en grupp dagisbarn på skogsmullebesök, säger Eva-Lotta Backman-Winquist på FSI som utbildar skogsmulleledare.

Skogsmulleverksamheten riktar sig till barn under skolåldern. Genom olika lekar får barnen upptäcka naturen och lära sig om de vanligaste djuren och växterna. Samtidigt får barnen springa av sig och andas frisk luft.

– Tack vare stegmätare vet vi att barnen rör på sig mycket mer i skogen än de gör på daghemmets lekplats, säger Backman-Winquist.

KASTA BARA RAKT FRAMÅT. Leo Aro visar Maya Matsushige hur man kastar kottar. Bild: Niklas Tallqvist

Inspirationen bär till Japan

Enligt de japanska gästerna har det finländska skolsystemet och pedagogiken ett mycket gott rykte i Japan.

– Man säger att den höga kunskapsnivån i Finland beror på att man låter barnen vara barn. I Japan är skoldagarna mycket längre och barnen får jobba hårt från en ung ålder. Men det ger inte nödvändigtvis bättre resultat, säger Maya Matsushige från universitetet i Tokushima.

Skogsmullesång. Ken Hiraj får lära sig en sång som passar utmärkt att tralla på när man går i skogen. Bild: Niklas Tallqvist

Enligt henne är skogsmulleverksamheten ett lysande exempel på hur barn lär sig genom lek och genom att lära känna sin omgivning på ett naturligt sätt. Också i Japan har man fått upp ögonen för en mjukare pedagogik, och Matshushige berättar att man bland annat testat välbefinnandet hos två grupper av barn: en som vistas mycket i naturen och en annan grupp som väldigt sällan gör det.

– Det visar sig att de barn som får vara utomhus i naturen mår bättre både fysiskt, psykiskt och intellektuellt. I Finland har man gått ett steg längre när det här tänkande implementeras i själva utbildningen, såsom man gör i Skogsmulle. Jag hoppas att vi inom kort har en motsvarande verksamhet i Tokushima, säger hon.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00