Skirt möter sunkigt i hubbabubbarosa Berghällskildring

Läckert. Nina Albrecht bildsätter berättelsen med perfekt balans mellan färgskalor och bildperspektiv. Bild: Nina Albrecht

Uppstickarförlaget Marginal bryter ny mark med en bilderbok för (unga)vuxna i en prosalyrisk berättelse, med utmejslad text av Jolin Slotte och drabbande illustrationer av Nina Albrecht.

Jolin Slotte (text), Nina Albrecht (bild)

Alla bubblor brister

Marginal 2017

Under de senaste decennierna har den grafiska romanen/ bilderboken för (unga)vuxna etablerats som ett rymligt forum där gränser uppkäftigt tänjs, ofta ur feministiskt perspektiv, men där också känslolägen översätts till bild. Där möts revolt och uppgivenhet.

Så är det också i Alla bubblor brister. "Hon räknade ihop konsekvenserna av en försening, en för tidig start och sin maktlöshet inför höstmörkret när hon såg honom närma sig", lyder förhandsinformationen om boken, som utspelar sig i ett oktoberruskigt Berghäll med blågråa skyar.

Huvudpersonens melankoli punkteras av ett sms om att ses på krogen, och sedan står hon och väntar på väninnan som inte dyker upp. Tuggummit hon tuggar utlöser ett barndomsminne om kusinen som hämningslöst bearbetar hubbabubba, en bild som växer och kletar sig fast över hela berättelsen på ett snillrikt sätt. I stället för väninnan dyker en kille upp och snart står hans rosa Jopo på hennes balkong.

Avskalad, mångbottnad text

Finlandssvensk litteratur fullkomligen skriker efter visuella berättelser. Nu har Jolin Slotte och Nina Albrecht visat var ribban ska sättas – om det nu är en grafisk roman de gjort? Eller en bilderbok? Eller en prosalyrisk berättelse. Boken placerar sig någonstans i gränslandet mellan dessa. Deras skildring av urbana relationer klibbar sig fast och är besläktad med de melankolimättade böcker för unga som Anna Höglund gör.

Jolin Slotte har tidigare gett ut romaner och lättläst litteratur samt den läckra diktboken Avtryck. Dikter om allt och ingenting (2016) i samarbete med barn. Hennes lyriska text är avskalad och mångbottnad, den byter temperament och riktning i takt med händelseförloppet och är dessutom dynamiskt infogad i bildberättelsen.

Nina Albrecht, som tidigare gett ut den politiska pysselboken Vardagsvingar och klasskalas (2014) tillsammans med Fredrika Biström, bildsätter berättelsen med perfekt balans mellan färgskalor och bildperspektiv. Albrecht frossar i retromarkörer: En blekrosa Jopo, en grön folkvagnsbubbla, Nintendokontrollen och Tetris-spelet ramar in håglösheten.

Det enda som stör en aning är bokens materiella aspekter: Den hårda pärmen hade kunnat bytas ut mot ett sammetslent mjukband och det högblanka trycket kunde ha gjorts på matt papper. Och eftertexterna hade fått infogas på eftersättsbladet tillsammans med den blekrosa Jopon, som nu pryder det.

Osar av kroppspolitik

Tematiken relationer som skaver ringas in med distinkta medel. Legeringen av flickminnen och blekrosa markörer inramade av heter-oro-mantik skildras träffsäkert. Albrechts läckra färgsättning där tuggummifärgen möter täckjackans gröna och petroleumblå väger mot brunt och blygrått i drivna kompositioner övertygar.

Texten varierar rytmiskt och förälskelsebubblans samlag skildras häftigt och nära: "medan han långsamt söker botten i mig" eller "Tre timmar senare hade jag kommit tre gånger. Han kom bara en gång, men gick inte en enda".

Det osar av kroppspolitik mellan raderna. Trassliga lakan. Tuggummiklumpar. Kladd. Då bubblan spricker går både text och bild smärtsamt nära kropparna. Den kraftfulla upplösningen trappar upp samspelet mellan text och bild när den blekrosa Jopon slungas ut över balkongräcket. Alla bubblor spricker är en skir, kletig skildring av relationsträsket. Säg den som inte trampat snett där.

Mia Österlund

Yrkesexamen från Prakticum öppnar många dörrar

Studier vid Yrkesinstitutet Prakticum ger nycklar till arbetslivet. Samtidigt kan det också vara en smidig inkörsport till fortsatta studier vid en yrkeshögskola. 4.12.2019 - 00.00

Mer läsning