Skidsportens ödesfråga – "Alla delar oron"

Ari Marjetta servade skidor under Tour de Ski i Oberstdorf. Bild: Lehtikuva/Martti Kainulainen

Neutral skidvallning är bara en av många idéer som ventileras under FIS kalendermöte i Dubrovnik. – Det finns inga enkla lösningar, säger Hannu Koivusalo som är medlem i längdkommittén.

Under VM i Seefeld var det mer än en gång som finländarna klagade över dåliga skidor. Då gäller det att komma ihåg att många av de deltagande nationerna har betydligt mindre resurser än Finland.

Norges lyxiga vallatrailer har blivit en symbol för ojämlikheten i skidsporten. En skidsport, där Norge, Sverige och Ryssland i praktiken tog hand om alla VM-medaljer i Seefeld.

Ökar skillnaderna

– Om vi vill att skidsporten på något vis är en global sport i fortsättningen är det här en sak som verkligen ökar klyftorna mellan de stora länderna och de små länderna, säger Hannu Koivusalo till HBL.

Han befinner sig i Dubrovnik, där FIS kalendermöte pågår under den här veckan. De ökande kostnaderna är ett av diskussionsämnena.

– Det handlar inte enbart om att skidsmörjorna blivit dyrare, det handlar om personal, vallatrailers, slipmaskiner och annat.

Neutral valla?

I Norge och Sverige har diskussionen pågått en längre tid. I Norge infördes ett förbud mot fluorvalla för juniorer inför den här säsongen – ett förbud som visade sig vara svårt att övervaka. Fluorvalla är inte bara dyrt, det är också miljöskadligt och farligt för hälsan. I NM i nordisk kombination experimenterades också med neutral skidvallning för alla deltagarna. Så här drastiska åtgärder blir det knappast.

– Det går att pröva en del i juniorlopp, men skidor, utrustning och valla har alltid varit en stor del av resultatet på alla nivåer. Det är inte lätt att ens ordna neutral skidvallning, skidåkarna har olika längd och vikt, säger Koivusalo.

– Det finns inga enkla lösningar.

Kalendern

En annan sak som diskuteras är den internationella tävlingskalendern. Nästa säsong omfattar världscupen 41 deltävlingar – mer än någonsin förut. Det innebär större kostnader för att transportera personal, slipmaskiner och annan utrustning. Världscupen innehåller också två etapplopp, Tour de Ski och en svensk-norsk Ski Tour, samt en avslutningsturné i Kanada.

– Tävlingskalendern är en av de viktigaste sakerna vi kan påverka. Antalet lopp, logistiken, hur ofta det ordnas tävlingar, säger Koivusalo.

Delad oro

Ett annat alternativ som också diskuterats är att begränsa skidtesterna. Som det nu är tillbringar landslagens vallningsteam en oräknelig mängd tid med att testa skidor. Landslagen utför skidtester före ett VM eller OS mer än ett år i förväg.

– Nästa säsong kommer rätt fort, så det blir nog närmast frågan om kosmetiska förändringar. Det finns många förslag, men frågan är hur det ska gå att övervaka eventuella begränsningar, säger Koivusalo.

– Men vi delar alla oron över de stigande kostnaderna. Alla länder har en rätt så gemensam linje.

Bli kock i Axxell

Svenskfinlands kändaste kock, Micke Björklund, har trätt in som mentor och mecenat för Axxells kockutbildning i Karis, för kockutbildningens framtid och Finlands matkultur. 8.10.2019 - 11.40

Mer läsning