Skärgårdsidyllens skuggsida

I sin nya bilderbok har Lena Frölander-Ulf skrapat fram en förtrollad undervattensvärld med mjukt lyktsken och ett fascinerande myller av figurer och detaljer.

Bilderbok

Lena Frölander-Ulf

Pappa, jag och havet

Förlaget M 2018.

Vad är det med pappor och hav? Tove Janssons Muminpappa gör hela familjen olycklig när han i Pappan och havet (1965) drar i väg med dem ut till fyrön mitt i havet i ett försök att förverkliga sig själv. Lena Frölander-Ulfs nya bilderbok Pappa, jag och havet (2018) tar också sats i en pappa-relation och anspelar öppet på Janssons klassiker.

Frölander-Ulf växlar skickligt bildstil från bok till bok, men den bildvärld hon trollar fram ur mörk skrapkartong är tveklöst den mest egna och uttrycksfulla. Det spel mellan svärta och ljus som tekniken tillåter används effektfullt för att förstärka berättelsens tematik: barn som räds och försonas med nattens, skogens och havets mörker. Först ut var Mörkerboken (2009) med text av Hannele Mikaela Taivassalo. Därefter kom den helt egna Jag, Fidel och skogen (2016) och så nu dess fristående fortsättning Pappa, jag och havet. De två senare titlarna utforskar dessutom bilderboksmediets möjligheter fullt ut genom att anlägga ett effektfullt jagperspektiv i både text och bild.

Hav som skrämmer

Det namnlösa barnjagets pappa älskar hav, vågor, båtfärder och spontanbesök i skärgården. Det gör inte barnet. Havet skrämmer. Det är pinsamt att fösas ihop med främmande barn och förväntas leka. Attityden är en uppfriskande protest mot att sommartid tvångsmatas med gemensamt skärgårdsmys. Samtidigt tangeras bilderbokstrenden att skildra försiktiga och blyga barn, vars främsta nordiska uttolkare är Pija Lindenbaum, som en motreaktion på samtidens krav på kaxighet och framåtanda. Berättelserna visar att också de introverta och mindre modiga har sätt att utmana sina rädslor, i egen takt, med hjälp av ensamlek och fantasi.

Bokens barnjag väljer ensamlek i strandbrynet fram om barnhopens vilda skogslek. Nere under vattenytan tystnar vuxenpladdret och barnskriken. Texten fångar fint en dämpad undervattensvärld där allt är "[g]rönluddigt och svalt [...] Tången gungar. Det är så tyst så det värker." Hunden Fidel, barnjagets lojala följeslagare, visar väg ner i djupet. Gradvis blir leken allt verkligare och kulminerar i en scen där starka bläckfiskarmar drar ner Fidel i det nattsvarta djupet. Men redan på nästa uppslag tar det mardrömslika en humoristisk vändning. I det sjunkna skeppet S/S Sargassos ombonade salong uppträder nämligen The Greta Nilsson Ensemble. Den tidigare hotfulla bläckfisken kompar galant Greta på alla instrument medan coola Bob Gädda iförd gubbkeps bjussar på fribiljett.

Fylligt och finstämt

I sin nya bilderbok har Frölander-Ulf skrapat fram en förtrollad undervattensvärld med mjukt lyktsken och ett fascinerande myller av figurer och detaljer. En affisch påannonserar kommande Bokbubbel i fartygets salong med Teater Tapir – den turnerande barnteater där Frölander-Ulf själv medverkar – och författarnamn som kan härledas till verkliga motsvarigheter. Detta fylliga fantasiäventyr har också en finstämd undertext då barnets avoghet mot spontanvisiter visar sig bottna i en längtan att få ha pappa helt för sig själv.

Bokens brutna, dova färger och orädda lek med yttre och inre realiteter imponerar. Pappa, jag och havet är en bilderbok att dyka ner i, om och om igen, för att återupptäcka en dämpad men sinnlig värld av "sockrat abborrgräs", "krispiga tångbubblor" och, framför allt, ro.

En nästan skuldfri bostad ger dig flera möjligheter i din ekonomi

Ett omvänt bostadslån innebär utnyttjande av den förmögenhet man har fast i sin bostad. Om man känner att pensionen inte räcker till och besparingar sitter i väggarna, kan man frigöra medel genom att ta banklån på upp till hälften av bostadens värde. 25.4.2019 - 10.46