Skam förändrade sin publik

Den fjärde och sista säsongen av Skam handlade om Sana.Bild: NRK

Den norska tv-serien Skam har påverkat sin publik på många sätt – en del har börjat lyssna på norsk musik, andra har blivit aktivare på Instagram och några har till och med rest till Oslo.

En av tre tittare har ändrat sitt beteende sedan de började titta på Skam, enligt en undersökning som svenska opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov genomförde i slutet av maj.

Var tionde Skam-tittare har börjat lyssna på mer norsk musik efter att ha tittat på Skam och var femte använder mer norska ord än tidigare.

Cirka 30 procent av publiken har påverkats på något sätt. Exempel på detta är att man har mer förståelse för folks känslor (14 procent), några har tänkt på alkohol och vad det innebär (11 procent) och tio procent försöker vara lite mer öppen för andra religioner.

Norska tv-bolaget NRK gjorde fyra säsonger av Skam och det sista avsnittet publicerades i lördags. En av fem vuxna svenskar följde med Skam. Den populäraste säsongen hittills var säsong 2 som handlade om Noora.

För undersökningen intervjuades 1 010 män och kvinnor över 18 år via YouGov Sveriges internetpanel.

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33