SK: Alma Media anställde inte sin huvudkandidat till chefredaktör eftersom hon är mamma

Päivi Anttikoski är statsrådets kommunikationschef och har tidigare arbetat som chefredaktör på Helsingin Sanomat. Hon avslöjar nu oegentligheter och diskriminering i en tidigare anställningsprocess.

Suomen Kuvalehti rapporterar att statsrådets färska kommunikationschef Päivi Anttikoski inte anställdes som chefredaktör för Aamulehti – på grund av att hon är mamma. Rekryteringsprocessen fick ett slut i det sista skedet, under intervjun med Alma Medias vd Kai Telanne.

– Jag berättade att min familj – man och barn – åtminstone tills vidare skulle bo kvar i Helsingfors. I slutet av intervjun frågade Telanne hur gammalt barnet är, beskriver Anttikoski i SK.

När hon svarade att hennes barn är 10 år gammalt kontrade Telanne med att "en 10-åring inte klarar sig utan mamma".

Enligt Anttikoski berättade Aamulehtis dåvarande marknadsföringschef Kari Juutilainen att hon inte valdes till uppgiften eftersom hon "övergav" sitt barn. Enligt henne hade Juutilainen tidigare ringt och berättat att hon var Aamulehtis huvudkandidat.

STT har fått tag på Juutilainen som påstår att han inte använde de orden, men Anttikoski står kvar vid sin berättelse.

På fredagskvällen skriver Alma Media i ett pressmeddelande att företaget följer principerna om jämställdhet och mångfald i sin rekrytering och att Suomen Kuvalehtis artikel ger en felaktig bild av rekryteringsprocessen.

– Ett viktigt kriterium i rekryteringsprocessen var möjligheten att flytta till tidningens utgivningsområde. Jag beklagar att den sökande fick fel uppfattning om att föräldraskapet skulle ha varit en relevant fråga i rekryteringen. Överlag har flera av våra senaste chefer och chefredaktörer varit kvinnor, säger Telanne i pressmeddelandet.

Enligt Anttikoski själv hade hon uttryckligen varit redo att flytta.

Telanne har dömts för liknande diskrimineringsfall

Enligt Suomen Kuvalehti har vd Kai Telanne avböjt en intervju. 2015 dömdes han av Högsta domstolen till till 40 dagsböter, det vill säga 18 040 euro, för diskriminering i arbetslivet mot Johanna Korhonen på grund av hennes familjeförhållanden och sexuella läggning.

Ärendet gäller händelser som inträffade 2008 när Korhonen sökte platsen som chefredaktör för Lapin Kansa och fick jobbet. När Telanne fick veta om Korhonens partners kön och politiska aktivitet via ett anonymt textmeddelande, hävde han det arbetsavtal som ingåtts med Korhonen.

Artikeln har uppdaterats kl. 19.34 med Alma Medias kommentarer om rekryteringsprocessen.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00