Sjuttioåringen digitaliseras – Ikea-katalogen flyttar till nätet

En stor del av Ikeas marknadsföringsbudget har gått åt till att producera katalogen. Arkivbild. Bild: Robyn Beck/Lehtikuva/AFP

Världens största kommersiella trycksak tar klivet in i den digitala eran.

Ikea-katalogen, som i år firar 70-årsjubileum, släpps den 11 augusti i ett nytt, digitalt format via företagets hemsida ikea.fi. Enligt ett pressmeddelande ska den nya lösningen vara "mer ansvarstagande, billigare och mer lättillgänglig för kunden" och bland annat göra det lättare för användaren att beställa och köpa föremål via en direktlänk till varuhusets hemsida. Tryckversioner av katalogen ska fortfarande gå att få till exempel från kedjans varuhus.

Den första Ikea-katalogen utkom 1950 och den är i dag världens största kommersiella trycksak. För år 2013 trycktes katalogen i cirka 208 miljoner exemplar vilket var mer än dubbelt det uppskattade antalet tryckta biblar för samma period, skriver Wall Street Journal.

Katalogen hamnade senast i rubrikerna av mer kontroversiella orsaker, då företaget år 2012 tvingades be om ursäkt efter att en kritikstorm riktats mot dess beslut att censurera bort alla kvinnor ur bilderna i den version av katalogen som gavs ut i Saudiarabien.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Jordnära studier drar fullt hus på Keuda Saaren kartano

Mer läsning