Sju vill köra tågtrafik i huvudstadsregionen

Fortsätter VR att köra huvudstadsregionens tågtrafik efter 2021? Bild: Lehtikuva/Onni Ojala

Sju operatörer konkurrerar om vem som tar över huvudstadsregionens lokaltågstrafik om tre år. Konkurrensutsättningen är klar 2020 och den vinnande operatören börjar trafiken i juni 2021.

Helsingforsregionens trafik (HRT) beslöt att samtliga sju intressenter är med i tävlingen om vem som kör huvudstadsregionens lokaltågtrafik från och med 2021. I tävlingen finns två statliga tågbolag, VR från Finland och SJ AB från Sverige. De fem övriga: Arriva Sverige AB, MTR Nordic AB, Transdev Sverige AB, First Rail Holdings och The Go-Ahead Group plc representerar europeiska kollektivtrafikkonserner. HRT kräver att satt samtliga operatörer har referenser av att sköta tågtrafik i något europeiskt land. Med konkurrensutsättningen vill HRT ha en närtrafik som fungerar bättre och dessutom spara in pengar.

– Besparingar får inte ske på bekostnad av kvalitet. Vi vill förbättra kvaliteten och pålitligheten i närtrafiken, säger HRT:s vd Suvi Rihtniemi.

Med den vinnande operatören tecknar HRT ett kontrakt som gäller för tio år.

Annons: Aktia hjälper dig att tänka framåt

De flesta finländare har idag koll på att hem, fritidsbostad och fordon behöver försäkras för att hålla ekonomin i balans om allt inte går som planerat. När det kommer till personförsäkringar är läget ett annat. Jämfört med många andra länder har Finland ett bra socialskydd och många förlitar sig på att man får tillräckligt stöd för att klara sig ekonomiskt om något allvarligt inträffar. Men hur långt räcker socialskyddet egentligen? Hur påverkas livet om man insjuknar allvarligt och inte längre kan arbeta? Klarar sig familjen ekonomiskt utan en förälder? 9.4.2020 - 00.00

Mer läsning