Sista resan kan gå till Finland

Bild: Mostphotos

I Finland vill marinindustrin stärka sin kompetens när det gäller återvinning av fartyg. Målet är att komma med på EU:s lista över godkända upphuggningsvarv.

Ett EU-direktiv som träder i kraft fullt ut i slutet av 2018 stadgar att fartyg registrerade i EU bara får skrotas på anläggningar som finns på EU:s lista över certifierade varv. Avsikten är att minska den farliga och starkt förorenande skrotningsverksamheten längs de långgrunda stränderna i Pakistan och Indien. Till Alang i Indien gick bland andra den legendariska Finnjets sista seglats.

Innovationsfonden Tekes har under några år stött ett konsortium som utvecklar den finländska marinindustrins möjligheter att ge sig in i slutskedet av ett fartygs livscykel. I slutet av oktober skrotades det övergivna insjökryssningsfartyget Blue White Eagle vid Åbo reparationsvarv i Nådendal som ett pilotprojekt.

Reparationsvarvet som har kapacitet att ta hand om över 200 meter långa fartyg vill bli ett ledande återvinningsvarv i Europa. I dag finns varv som har kapacitet för fartyg över 200 meter i fyra länder på EU:s certifieringslista, som upptar 17 varv.

Den här hösten skrotades två svenska containerfartyg i Alang. De båda fartygens sista europeiska hamn var Hamburg, och det utreds nu om ägaren hade för avsikt att skrota fartygen redan när de lämnade hamnen. I så fall var transporten olaglig, säger den tyska åklagarmyndigheten i ett reportage i Dagens Nyheter.

Det handlar om miljonbusiness. I Indien betalar skrotningsföretagen upp till 18 miljoner dollar för en 200 meter lång gastanker. Lönsamheten ökar förstås då verksamheten bedrivs så att fartyget körs upp på stranden där en skara arbetare utan skyddsutrusning ger sig på det. På stranden i Alang dör i medeltal 15 arbetare varje år i olyckor.

Det finns också en morot för att motverka eventuella frestelser att bekvämlighetsflagga fartyget inför en sista resa mot Indien. EU utvecklar ett licenssystem där ägarna betalar en årlig avgift. Den sista ägaren får hela summan när fartyget förs till ett certifierat upphuggningsvarv.

John-Erik Jansén Ledarskribent

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00