SFV ger folkbildningspris till digitaliseringsforskare

Linda Mannila får Svenska folkskolans folkbildningspris. Arkivbild. Bild: SPT

Det finns en risk för att digitaliseringen lämnar många utanför. Det är beställarens och leverantörens ansvar att så inte sker, och det ska finnas alternativ för dem som inte har eller kan systemen, säger digitaliseringsforskare Linda Mannila.

Svenska folkskolans vänners (SFV) folkbildningspris på 15 000 euro tillfaller i år forskaren och digitaliseringsexperten Linda Mannila för hennes insats för utbildnings-, inklusions- och jämlikhetsfrågor i det digitaliserade samhället.

I prismotiveringen skriver SFV bland annat att Mannila i sin forskning förenar samhällsutveckling, digitalisering och datavetenskap. Hon delar energiskt och pedagogiskt med sig av sitt kunnande till såväl skolvärlden som till en bredare allmänhet genom föreläsningar, bloggande och publikationer.

Som avslutning konstaterar SFV att Mannila genom sitt oförtrutna arbete för att så många som möjligt ska nå digital delaktighet genomför en folkbildargärning av synnerligen stor betydelse.

Mannila är filosofie doktor i datavetenskap med inriktning på utbildning. Redan under studietiden såg hon behovet av utbildning inom området för gemene man.

"Jag såg att tekniken får en allt större betydelse i samhället, och tänkte att allt fler borde intressera sig för den. Alla behöver inte bli programmerare, men för att vara ansvarstagande användare och medvetna beslutsfattare behöver alla i dag en grundförståelse för hur det digitala fungerar", säger Mannila i pressmeddelandet.

Hon har sedan 2014 föreläst, drivit projekt och gjort utredningar kring frågor på temat digitalisering och utbildning.

"Digitalisering handlar mer om samhällsutveckling än om teknik. Den gör det möjligt att göra saker på nya sätt och sådant som tidigare var omöjligt. Samtidigt ger utvecklingen upphov till nya frågeställningar. Förutom att kunna dra nytta av möjligheterna behöver man också vara medveten om potentiella konsekvenser."

Född och uppvuxen i Kristinestad, bosatt i Pargas.

Docent i datavetenskapens didaktik, arbetar som projektforskare vid Åbo Akademi och som adjungerad lektor vid Linköpings universitet i Sverige.

Leder projekt relaterade till programmering och digitalt skapande i grundskolan och ordnar kompetensutveckling för lärare inom samma områden. Deltog i arbetet med den nya finländska läroplanen som inkluderar programmering.

Gör utvärderings- och utredningsarbeten på vetenskaplig grund, och fungerade som ambassadör för den europeiska kodveckan i Finland.

Grundare av föreningen Make It Finland, som arbetar för digital folkbildning för alla.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Att öka sin förmögenhet är en allemansrätt men få har en konkret plan

Mer läsning