SFP och Sannfinländarna försökte fälla byggande vid Malms flygplats – "ser det inte som dramatiskt"

Så här såg det ut när flygplatschefen Gun Gustavsson och kolleger lade ut stora stoppkryss på Malms sista öppna bana förra veckan. Till höger stadsstyrelsemedlemmarna Marcus Rantala (SFP) och Mika Raatikainen (Sannf). Bild: Cata Portin/Niklas Tallqvist/Leif Weckström/HBL-arkiv

När frågan om två bostadsområden vid Malms flygplats kommer upp till behandling i Helsingfors stadsfullmäktige är det inte sagt att motståndet blir lika litet som i stadsstyrelsen den här veckan.

De sista planjusteringarna för bostadsområdena Nallebrinken och Flygplatskvarteren söder om den omstridda Malms flygplats godkändes av Helsingfors stadsstyrelse i måndags. Redan förra veckan stängde flygplatsen för trafik i tre månader, kanske för gott.

Men två partier i stadsstyrelsen försökte stoppa bostadsområdena: Sannfinländarna och SFP. Dock var försöket förgäves, då inga andra partier var intresserade av att skicka tillbaka frågan till tjänstemännen. Det betyder att nästa anhalt är stadsfullmäktige.

Varför försökte SFP stoppa byggandet av två nya bostadskvarter i Malm?

– Som utgångspunkt tycker vi att det är fel att bygga på Malms flygplats. Det har vi tyckt under hela den här långa och tråkiga processen då vi röstat för flygtrafik i alla omröstningar i stadsstyrelsen och stadsfullmäktige, säger Marcus Rantala, SFP:s medlem i stadsstyrelsen.

Är inte frågan om Malm ganska långt avgjord?

– Innan man gör stadsplaner måste man låta den juridiska processen ha sin gilla gång. Vi vet att det finns planer på att överklaga Miljöministeriets beslut om Malms flygplats. Det är klart att ju längre processen går desto svårare blir det att tro att det kommer en förändring.

Går ni till kommunalval med frågan om Malm som en av punkterna i er valrörelse?

– SFP går till val med en räcka av frågor, Men det är klart att Malms flygplats intresserar väljare. Många kontaktar oss i den här frågan. För väldigt många helsingforsare är det en stor och principiellt viktig fråga som man vill ha svar på av partierna. Det är många av Samlingspartiets finskspråkiga väljare som är besvikna över att partiet sålt ut Malms flygplats.

Bild: Mikael Bobacka/HBL-arkiv

Rantala konstaterar att SFP också har många andra frågor på sin repertoar.

– Jag skulle inte koppla den här frågan så förfärligt till kommunalvalet utan till den pågående processen. Frågan kommer att diskuteras aktivt i fullmäktige nästa vecka.

En del kan tycka att det var lite överraskande att SFP och Sannfinländarna står nära varandra i den här frågan?

– Jag ser det inte som dramatiskt. Vi har tyckt lika väldigt länge i den här frågan. Det är saken som avgör i en sådan här fråga. I fullmäktige ser fördelningen lite annorlunda ut. Där finns också personer från andra partier som brukar rösta för Malms flygplats. Det är synd att de inte fått inflytande i sina egna partier.

Är det vanligt att SFP och Sannfinländarna tillsammans gått emot de andra partierna i byggfrågor?

– Det tror jag inte. SFP har kraftigt understött stora byggprojekt som Garden Helsinki och utbyggnaden av Kronbergsstranden, Böle, Fiskehamnen och Busholmen. Partiet var med om den uppgörelsen av markanvändnings- och bostadspolitiken, vilket Sannfinländarna inte var.

I ett pressutskick kallade Sannfinländarnas medlem i stadsstyrelsen, Mika Raatikainen, frågan om Flygplatskvarteren för ett extremt exempel på att natur- och miljövärden i Helsingfors bara är tomma ord.

"De gröna för medborgarna bakom ljuset då de påstår att de skyddar miljön och räddar klimatet. Samtidigt, under deras ledning, driver de igenom projekt som förstör livsmiljön för hotade arter", skrev han.

Raatikainen talar bland annat om flygekorrarna på området.

"I dokumenten talar man vackert om byggandet av en koldioxidneutral stadsdel, men samtidigt glömmer man bort de utsläpp som uppkommer under byggskedet.

Bild: Cata Portin

Läs också:

En röd helikopter blev sista flyget från Malm före stoppet

Trots flygtvisten dundrar staden vidare med sina planer – Malm kan ha 60 000 invånare i framtiden

Tim Johansson i krönika: Flygplatsen blir ängar och begravningsplatser blir hotell

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Så kan valet av lån påverka din ekonomi

Mer läsning