Se upp för fuskmeddelanden från Finnkino

Biografjätten Finnkino varnar sina kunder för nätfiske.

Sedan våren 2017 har Finnkino regelbundet drabbats av fenomenet nätfiske. En tillsvidare främmande instans skickar ut e-postmeddelanden och sms till Finnkinos kunder och uppmanar dem att svara på enkäter eller köpa gåvokort för struntsummor. Motsvarande meddelanden har också skickats ut till kunderna via Facebook Messenger.

Den gemensamma nämnaren för alla fuskmeddelanden är att de uppmanar mottagaren att klicka på en länk och fylla i sina kontakt- och betalkortsuppgifter.

Finnkino påpekar att det inte handlar om bolagets egen kampanj utan olovligt nätfiske och beställningsfällor. Genom att ge sina betalkortsuppgifter förbinder sig kunden till att betala en månadsavgift för en nöjestjänst som inte har någon som helst koppling till biograferna.

Det här meddelandet skickades till en av HBL:s journalister. Bild: Lisa Fordell

Fuskmeddelandena har skickats ut från andra adresser än de som Finnkino har i bruk. Ett annat varningstecken är olika skrivfel och en blandning av flera olika språk i ett och samma meddelande.

Finnkino påpekar också att i de tävlingar och marknadsföringsmeddelanden som bolaget skickar ut frågas det aldrig om några bank- eller kreditkortsuppgifter. Ett sätt att bli av med fuskmeddelanden är att markera dem som skräppost i e-postprogrammet.

Finnkino har polisanmält brotten. Här kan du se flera exempel på fuskmeddelandena.

Plast- och luktfria målfärger av förnyelsebara naturoljor

För fempersonersfamiljen i Malax var valet av Uulas färger enkelt. Inhemska, naturenliga, luktfria, utsläppsfria samt utmärkt service och personal är det som ligger överst. Att färgerna är enkla att stryka på och färgvärlden varm, vacker och harmonisk bidrar till helheten. 4.12.2018 - 09.08