Science fiction på väg mot nutiden

Mörkare teman. Daisy Ridley (t.h.) och John Boyega spelar huvudrollerna i nyaste Star Wars-filmen, The Force Awakens. Under sitt arbete förvånades forskaren Josefine Wälivaara över att också Star Wars vågade ut på djupare vatten. – Jag var övertygad om att Star Wars hade fastnat i de tidigare filmernas modell och inte utvecklats. Under mitt arbete insåg jag hur mycket vuxnare filmerna är i sina teman.Bild: Lucasfilm Ltd.

Sexualitet har länge varit outforskat inom science fiction trots att genren har enorm potential att skildra alternativa världar och karaktärer. Forskaren Josefine Wäliwaara ser nu att en förändring håller på att ske.

Specialeffekter, teknologi och en modig manlig hjälte. Länge var detta modellen för typisk science fiction på både på film och på tv.

– Genren har varit förvånansvärt konservativ, särskilt i hur den gestaltar sex och sexualitet, trots att den gestaltar ofta alternativa världar och framtidsscenarier, säger forskaren Josefin Wälivaara.

I en ny doktorsavhandling vid Umeå universitet undersöker Wälivaara science fiction som film- och tv-genre och dess relation till just sexualitet. Wälivaara, själv ett science fiction-fan, säger att hon blev medveten om vad som saknades då hon började läsa film- och genusvetenskap.

– Här har vi en genre som kunde gestalta vad som helst – olika världar, karaktärer, idéer – men är så konservativ när det gäller sex och sexualitet. Det var den enorma besvikelse som jag kände som drev mig att börja med det här. Det finns en så stor potential, men ändå faller man tillbaka på normativa föreställningar, säger hon.

Avhandlingen visar hur inflytelserika filmer och serier, särskilt Star Wars och Star Trek, etablerat föreställningen om science fiction som en mansdominerad, ofta värdekonservativ genre som fokuserar på teknologi och specialeffekter. Den science fiction som dominerade på 1970- och 1980-talet har påverkat vilka innehåll och teman som behandlas och begränsat dem från mer vuxna gestaltningar. Särskilt Star Wars-filmerna fick en enorm betydelse för hela genren.

– Star Wars gav ett uppsving för hela genreberättandet. De är visserligen klassiska Hollywood-narrativ, men visuellt var det något helt nytt. Filmerna riktade sig dessutom till en yngre publik och var tydligt kopplad till en marknad. Regissören George Lucas gjorde helt medvetet en transmedial franchise av filmen med alla leksaker, serietidningar och andra produkter som är kopplade till filmen. Star Wars visade att man kan göra science fiction som säljer, säger Wälivaara.

Det finns emellertid undantag, Wälivaara tar upp till exempel Alien från 1979 och Videodrome från 1983 vilka utmanade sci-fi-konventionerna. Då Star Wars tillhör 1980-talets familjefilmsvurm har både Alien och Videodrome en mer vuxen tematik och är mer en korsning mellan science fiction och skräck.

Vuxnare ton

I sin avhandling uppmärksammar Josefine Wälivaara en vändpunkt vid millennieskiftet då ett antal tv-serier inför en vuxnare ton. Denna vändning kallar hon "the adult turn", en vändning mot en vuxnare science fiction där sexualitet ingår.

– Förändringen har att göra med den allmänna förändringen inom samhället, framväxten av hbt-rörelsen och en växande förståelse för hbt-personer, säger Wälivaara.

Överlag har utvecklingen att göra med det som ofta kallas tv-seriernas guldålder, som började under 2000-talet, då också reglerna för vad man får visa på tv luckrades upp. Då blev berättandet mer fokuserat på personer och relationer. Man drog också ner på specialeffekterna till fördel för karaktärerna.

Motsvarande utveckling går långsammare inom filmen, vilket Wälivaara relaterar till ekonomiska krafter och Hollywoodfilmens berättartraditioner.

Wälivaara pekar särskilt på tre serier som kännetecknar förändringen inom science fiction: brittiska Torchwood och amerikanska Battlestar Galactica och Firefly.

– Torchwood är intressant eftersom alla karaktärer förhåller sig flytande till sexualitet. Huvudkaraktären kommer från framtiden och det är uppenbart att han har andra värderingar än andra människor kring sexualitet. Serien synliggör att sex är normer som inte är fasta.

Det finns visserligen en del icke-heterosexuella karaktärer också tidigare, men oftast i en skurk- eller biroll.

– Det finns en stor skillnad om det är en alien eller en människa som är queer. Är den personen en hjälte vi ska identifiera oss med, eller en skurk vi ska akta oss för? Och räcker det att man slänger in en person av varje kategori i en serie? Till exempel Star Trek hade en rätt varierad personal på kommandobryggan, men de flesta hade inte en större roll än så.

Enligt Wälivaara finns det i dag allt mer vuxen science fiction och också de mer traditionella berättelserna har fått mer djup.

– Jag tror att vi kommer att se flera typer av karaktärer, inte bara vita heterosexuella män.

Fyra verk som utmanar konventionerna

Orphan Black. Science fiction-thriller om kloner. Serien ifrågasätter om det är gener eller omgivning som gör oss till det vi är. Alla fyra säsonger finns att se på Netflix.

Stargate Universe. En Stargate-spinoff som följer ett team från jorden som reser runt i universum. Har en mörkare framtoning än originalserien och en öppet lesbisk karaktär, spelad av Ming-Na Wen. Visades ursprungligen 2009–2011, finns på Netflix.

Star Trek Beyond. Star Trek är science fiction-genrens sanna långkörare – originalserien hade premiär 1966. I den nyaste Star Trek-filmen är Hikaru Sulu öppet homosexuell.

Äkta människor. SVT:s science fiction-drama från 2012 om ett alternativt Sverige där man lyckats utveckla människorobotar.

”Sälj din gamla bostad före du köper ny!”

Fastighetsförmedlingen Kotijoukkue är på alla sätt nyare, fräschare och mer dynamiskt men gamla goda råd och sunt förnuft är fortfarande en av grundstenarna i bobytarbranschen. Än gäller den gamla devisen att sälja sin gamla bostad förrän man köper ny. Ingen vill bli i fällan mellan två bostäder. 1.11.2018 - 09.42