Schack på vatten vid Ärtholmen

Susanna Kukkonens (t.v.) besättning består av Daniela Rönnberg, Heidi Uusivirta och Päivi Järvinen (t.h.)Bild: Niklas Tallqvist

I dag kör Women's International Match Racing Series deltävling i Helsingfors i gång. Skeppare Susanna Kukkonen är redo för en skräll på inhemskt vatten.

– Personligen är match race den form av segling jag gillar bäst, säger Susanna Kukkonen om tävlingsformen.

Kukkonen är en av de tolv skeppare som med sina besättningar ska kämpa mot varandra i den internationella match racing seriens deltävling. I tävlingen seglar alltid endast två båtar mot varandra åt gången. Alla deltagare tävlar med NJK Sailing Centers identiska J80 båtar.

– Då seglingen sker båt mot båt med alldeles likadana båtar är det oftast den bättre seglaren som segrar, säger Kukkonen.

Även världens mest prestigefyllda seglingstävling America's Cup tävlas som match race.

Taktiska finesser

Match race är inte enbart segling, utan också ett mycket taktiskt spel. Till tävlingarna hör en fyra minuter lång pre-start, under vilken besättningarna försöker komma åt en bättre startposition än motståndaren. Efter starten åker båtarna mot varandra runt en kort bana med två bojar i både mot- och medvind. Kukkonen säger sig trivas med att försöka överlista motståndaren.

– Det är som att spela schack. Speciellt det taktiska skedet innan starten. De är mina fyra bästa minuter i segelbåten.

Det taktiska spelet måste dock ske inom ramarna för tävlingsreglerna. Tävlingen övervakas av domare som åker strax intill båtarna. Besättningarna kan protestera åt domarna under tävlingen och domarna i sin tur delar ut straff eller friande dom.

– Det kan ibland hända att i stället för att segla på bästa möjliga sätt, försöker du åstadkomma problem för din motståndare.

På grund av den taktiska naturen är det vanligt att skepparna använder sig av en taktiker i sin besättning.

– Jag styr och planerar pre-start taktiker men har även en taktiker i besättningen som hjälper med taktiken under tävlingen. Ensam hinner jag inte.

Enligt Kukkonen behövs trots detta alla fyra ögonpar för att uppfatta situationer och reagera snabbt. Men i sista hand är det skepparen som har ansvaret.

Besättningens vikt begränsad

Inför tävlingen vägs varje besättningsmedlem. Besättningens sammanlagda vikt får inte överskrida gränsen för att de ska få delta. Medelvikten per person för kvinnor har beräknats av arrangörerna till 68 kilogram. Syftet för viktbegränsningen är att förhindra en fördel för tyngre besättningar i hård vind, förklarar Kukkonen.

– Jag måste säga att vårt team har en bra vikt. Vi blev ungefär tre kilo under gränsen.

Kukkonen tror på möjlighet att överraska

Enligt Kukkonen har besättningen som mål en placering bland de åtta bästa, om allt går bra. Med en perfekt prestation kan de nå upp till en placering bland de sex bästa, säger hon. Hennes egen ranking skulle inte ha räckt till en plats i tävlingen, men den erfarne skepparen kom med tack vare wild card.

– Vi känner till dessa båtar och vatten, men vi vet också att våra motståndare är stenhårda.

Laget anser sig som en svart häst i tävlingen. De kämpar för varje poäng. Besättningen behöver en del tur och gott samarbete för att kunna utmana favoriterna i tävlingen, säger Kukkonen.

– Vi måste få kommunikationen inom teamet att fungera och samarbetet smidigt. Då är vi jämna med de andra.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00