Saudiarabien straffar feminister

I Saudiarabien är pionjärerna för kvinnors rättigheter lika viktiga som suffragetterna en gång var för Storbritannien. Under den gångna veckan fängslades de mest kända personerna som arbetat för kvinnornas sak, beskyllda för bland annat förräderi – nu ska sammanlagt fyra av dem ha frisläppts. Detta händer strax innan Saudiarabien ska släppa fram kvinnliga bilförare.

Nyheterna om att ett tiotal kända kvinnorättsaktivister är fängslade i Saudiarabien har något orwellskt över sig. Här finns en regi som tystar människor, som normalt skulle ha varit öppna med sina åsikter.

På fredag förmiddag meddelades det att en del aktivister har blivit frisläppta.

Gripandena skedde efter det att en åldrande kung Salman och kungarikets verklige regent, hans son och kronprins Mohammed bin Salman (kallad MBS), har inhöstat pr-poäng och publicitet i väst för en sedan länge utannonserad reform: från och med juni i år ska saudiska kvinnor äntligen få rätt att ta körkort och köra bil i eget land.

Men de som mer än några andra har kämpat för denna rätt, och som redan tidigare har fått betala ett högt pris, skulle tydligen straffas ännu en gång. Några protester hördes inte – deras vänner och anhängare vågar inte uttrycka sig öppet.

De fängslade anklagades för att ha gått främmande makters ärenden och för att ha skapat instabilitet i landet. Tonläget i saudiska medier följde den upplagda regin. Den stora dagstidningen Okaz hade en artikel under rubriken: "Det finns ingen plats för förrädare mitt ibland oss".

Följden av gripandena blev att saudier, som tidigare varit aktiva på sociala medier och försvarat kvinnors rättigheter, släckte sina konton eller raderade meddelanden.

De enda saudier som protesterade mot gripandena var de som lever i exil. Bland dem märks publicisten Jamal Khashoggi, en gång chefredaktör med kontor högst upp i Riyadhs mäktiga landmärke, The Kingdom Center. Från sin exil skriver han i Washington Post att förra veckans fängslanden i grund och botten handlar om att kontrollera berättelsen om Saudiarabien:

"Budskapet är tydligt: All sorts aktivism måste hållas inom regeringens ramar och inga oberoende röster eller motsatta åsikter är tillåtna".

De styrande är rädda för kampanjer som växt fram underifrån, såsom är fallet med kampen för kvinnors rätt att köra bil. Inte bara kvinnorättsaktivister har tystats i den absoluta monarki, där MBS agerar envåldshärskare men vill be sedd som reformatör. I vintras sattes viktiga prinsar och miljardärer i hotellarrest på Ritz Carlton, under förespeglingen att det var en antikorruptionskampanj. Några av dem hålls fortfarande fängslade på okänd plats, som bensinbolaget Preems ägare Mohammad al-Amoudi – kanske för att han hade starka band till den förre kungen Abdullah och dennes närmaste krets.

De senaste gripandena försätter alla saudier i en svår belägenhet, påpekar Jamal Khashoggi:

"Vi förväntas applådera sociala reformer med kraft och ösa beröm över kronprinsen, men måste undvika att göra några som helst anspelningar på de pionjärer som vågade resa dessa krav för flera årtionden sedan".

Att se kvinnliga ikoner i 60- och 70-årsåldern fängslas och stämplas som "förrädare" är motbjudande, påpekar han.

Bland de nu frihetsberövade fanns några unga feminister, som åkt ut och in i fängelse för sin aktivism, samt minst tre män som stöder deras sak. Andra fängslade tillhör den grupp på 47 pionjärer som deltog i den första kvinnliga bilkörningsaktionen i Riyadh 1990. De fick alla betala dyrt för den, genom att de förlorade sina jobb. Fotografen och psykoterapeuten Madeha al-Ajroush straffades med att polisen brände upp stora delar av ett ovärderligt bildarkiv (vid en tid när det inte fanns några digitala bilder).

Den drygt 60-åriga Madeha al-Ajroush, som släpptes på torsdagen, har körkort och utbildning från USA. Hon hade kunnat leva ett bekvämt liv utomlands. Men hon har stannat i sitt hemland och kämpar för att Saudiarabien ska bli ett land som unga, välutbildade kvinnor, som hennes egen dotter, vill leva kvar i.

Den arabiske kronprisen Mohammed bin Salman har plockat poäng i väst med att utannonsera rätt för saudiska kvinnor att ta körkort och köra bil. Bild: AP-Photo/Christophe Ena

För Saudiarabien är dessa feminister lika viktiga som en gång suffragetterna var för Storbritannien. Synen på dem delar samhället. I Saudiarabien finns ultrakonservativa wahhabitiska strömningar. Men kvinnorättsaktivisternas huvudargument är att kungarikets befolkning är långt mer öppen för sociala reformer än de styrande prinsarna, som hämtat sin legitimitet genom en pakt med ärkekonservativa islamiska rättslärda.

Men kvinnorättsaktivisterna har också fått stöd från mer öppna islamiska rättslärda, som inte ser något hinder i islamisk sharia för kvinnliga förare.

En av de som fängslades nu var Aziza al-Yousef, pensionerad universitetslektor. Normalt lever hon i en stor villa i Riyadh, med tre generationer och barnbarn lekande vid sina fötter. På väggen därhemma hänger ett porträtt av hennes pappa. "Han behandlade mig aldrig annorlunda för att jag var flicka", underströk hon när jag besökte henne förra året.

Då hade hon gått i bräschen för en namninsamling där kravet var att det manliga förmyndarskapet måste slopas. Förmyndarskapet gör att kvinnor behandlas som omyndiga i kontakt med myndigheter, även om de råkar vara professorer, företagsledare eller miljardärer.

De som haft turen att växa upp med en god pappa, som Aziza al-Yousef, har kunnat gifta sig av fri vilja, resa och satsa på sina karriärer. Men Aziza al-Yousef har lagt ned sin energi på att även mindre lyckligt lottade kvinnor ska få leva värdiga liv. I stället stämplas hon nu grundlöst som landsförrädare, trots att hon och hennes gelikar borde tilldelas internationella priser och hyllas för sin pionjärinsats.

Bitte Hammargren Mellanösternanalytiker. Fri skribent i HBL, till vardags verksam vid FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut i Stockholm.

”Sälj din gamla bostad före du köper ny!”

Fastighetsförmedlingen Kotijoukkue är på alla sätt nyare, fräschare och mer dynamiskt men gamla goda råd och sunt förnuft är fortfarande en av grundstenarna i bobytarbranschen. Än gäller den gamla devisen att sälja sin gamla bostad förrän man köper ny. Ingen vill bli i fällan mellan två bostäder. 1.11.2018 - 09.42