Sätt i gång nu efter julen, latmask!

Alla kan börja träna. Jo det är sant! Elitidrottaren Simon Sköld lovar att det finns hopp även för den värsta soffpotatisen - han har själv omvänt många. Lösningen är motivation och vana.

Nääämen om man skulle... resa sig ur soffan och röra på fläsket lite? För vissa är det en självklarhet att träna, för andra är det verkligen svårt att få ändan ur vagnen. Tillhör du den senare kategorin, men känner på dig att livet ändå skulle vara bättre om du rörde på dig lite mer - lyssna på Simon Sköld! Han är kampsportare och MMA-proffs och har många år bakom sig som personlig tränare åt slöfockar. I dagarna kommer hans bok Träning för latmaskar ut i Sverige.

– När jag började jobba som PT blev jag förvånad över hur många som tyckte att det var tråkigt träna. Jag hade själv levt i en träningsbubbla och umgåtts med andra som tränat mycket. Men jag blev ändå väldigt bra på att motivera latmaskar, berättar han.

Träna vid tv:n

Numera är Simon Sköld även sambo med en latmask - författaren Camilla Läckberg.

– Camilla hatade att träna när vi träffades, det var det värsta hon visste. Efter hennes graviditet ville hon komma i form, och då bestämde jag mig för att jag skulle skriva en bok om hur man kommer i gång med minsta möjliga ansträngning.

Även om Camilla Läckberg tränar regelbundet i dag faller hon ändå under kategorin latmask, menar Simon.

Bild: Bonnier Fakta

– Hon skulle nog helst slippa, men hon märker ändå att det lilla hon behöver göra är värt besväret för att nå resultat. Hon tränar gärna framför tv:n och gör sina 20 minuter, varken mer eller mindre. I början försökte jag pusha henne att ta i lite mer när det gick bra, men då blev hon irriterad.

Mål och belöning

– Vägen till träningslycka för soffpotatisen går via motivation och vana, säger Simon Sköld. Vad som motiverar är väldigt individuellt, och att bara träna "för att må bra" räcker oftast inte.

– Som PT fick jag jobba extremt mycket med att hitta den där individuella motivationen. Det kunde vara alltifrån att går ned i vikt eller sänka blodtrycket till att orka leka med barnbarnen, säger han.

För att hålla motivationen uppe är det bra att sätta upp mätbara, realistiska mål. En belöning är förstås på sin plats när man nått mål eller delmål.

– Det är olika vad man går i gång på, men för mig funkar det att sätta upp långsiktiga mål.

Genom boken vill Simon förändra sättet många ser på träning.

– Camilla trodde att man behövde träna tills man nästan svimmar fem dagar i veckan, annars är det inte lönt, och då förstår jag att det inte känns så kul. Den träningen behövs för en elitidrottare, men inte för att leva ett hälsosamt liv.

Inte svårt

Många tvekar inför att sätta igång med träningen eftersom man tror att det är svårt och krångligt. Men det behöver det inte vara, lovar Simon Sköld. Var generös mot dig själv!

– Även om du bara gör tio armhävningar så är det ändå mer än vad du gjorde i går. Att kliva av bussen en station tidigare och gå sista biten är bättre än att åka. Tränar du en dag i veckan kanske du hoppar över bullen just den dagen.

Att säga att man inte har tid att träna - det köper inte Simon. Det är vuxenvarianten av "hunden åt upp min läxa", menar han.

Bild: Bonnier Fakta

– Naturligtvis har inte alla tid att åka i väg till ett gym fem dagar i veckan och att träna flera timmar. Men två eller tre hemmapass på 20 minuter, det har alla tid med. Annars skulle Netflix och Facebook gå i konkurs.

Mindre press

Många träningsovana har inställningen att det är kört om de missar ett träningspass, då är allt förstört och det är ingen idé längre.

– Jag brukar försöka få dem att sätta mindre press på sig själva och inte göra det så stort och laddat. Ibland är det utvecklingssamtal i skolan eller man ska skjutsa barnen någonstans. Det kommer att hända att man inte får ihop det, säger Simon Sköld.

En träningsplanering för hur passen ska se ut och hur ofta man ska träna är jättebra att ha. Men det är ett mål och inte en exakt mall, omöjlig att hålla till hundra procent.

– Jag följer inte heller min träningsplanering fullt ut, man har ju ett liv och ett jobb!

Finns det hopplösa fall?

– Nej, absolut inte. Mitt mål är att folk ska hitta glädjen i att röra sig och hur bra det kan få en att må på många sätt. Den viktigaste träningen är den som blir av!

Simons tips

Så hittar du motivationen

All träning hjälper, hur lite du än gör. Den bästa träningen är den som blir av.

Sätt mål som du har möjlighet att nå. Skriv ned målen på ett papper.

Gör den träning som du tycker är rolig. Snegla inte på vad andra gör.

Planera in när på dagen du ska träna.

Testa gruppträning.

Ta i när du tränar så att du kan vila med gott samvete sen.

Våga testa nya saker.

Ge dig själv en belöning när du når ett mål eller ett delmål.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00