Sanoma ordentligt på minus under slutet av året

Bild: Jussi Nukari

Slutet av fjolåret gick dåligt för mediekoncernen Sanoma som genomför en hård saneringskur. Bolaget redovisar en rörelseförlust på 8,9 miljoner euro utan engångsposter för det sista kvartalet. Under samma period 2014 var förlusten 5,6 miljoner euro.

Stora engångsposter gjorde att rörelseförlusten blev nästan 132 miljoner euro. Engångsposterna har i huvudsak att göra med nedskrivningar av affärsvärden och immateriella tillgångar samt kostnader för strukturarrangemang.

Sanomas vd Susan Duinhoven säger att året var utmanande för bolaget. Men hon tillägger att bolaget trots allt lyckades överträffa de måttliga förväntningar som hade ställts på fjolåret.

– Vi slutförde det företagsförsäljningsprogram som vi inledde 2013 och en av de centrala mätarna för framgång, de nya mediernas försäljning, växte stabilt, säger Duishoven i bokslutsrapporten.

För hela fjolåret redovisar Sanoma en rörelsevinst på drygt 83 miljoner euro utan engångsposter. Sanoma tänker halvera sin utdelning till aktieägarna. Styrelsen föreslår nämligen en utdelning på 0,10 euro per aktie. I fjol var den 0,20 euro.

Sanoma är FNB:s största ägare.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Diamanter är det ultimata vintageköpet

Mer läsning