Sångarbröderna ska korsa Atlanten – "Sedan kan vi lugnt bli pensionärer"

Seglare, Hankeiter och Akademare. Team ARCtic gentlemen består av Lennart Söderström, Magnus Vaenerberg, Fredrik Lindberg, Mats Wolontis, Torkel Tallqvist, Carl Johan Schauman, Otto Lindberg och Patrik Hertsberg. Bild: Privat

På 1980-talet sjöng de i studentkören tillsammans. Nu möts de igen för att segla över Atlanten på sitt livs stora äventyr.

– Jag har aldrig drömt om att bestiga ett berg eller dyka till något djupt ställe. Men om jag får segla över Atlanten så kan jag sitta i gungstolen som pensionär och veta att jag förverkligat min dröm. Det här är det stora äventyret, säger Magnus Vaenerberg, initiativtagare till Atlantprojektet.

Han är aktiv NJK:are och kommodor för segelföreningen WNYC i Barösund. För två år sedan bestämde han sig för att delta i tävlingen Atlantic Rally for Cruisers, ARC 2019, med start på Gran Canaria i slutet av november. Och det tog inte länge att samla ihop en besättning bestående av nio finlandssvenska herrar.

– De flesta av oss är kompisar från Akademiska Sångföreningen på 1980-talet. Sång och segling har alltid förenat oss, berättar Vaenerberg.

ARC står för Atlantic Rally for Cruisers.

Årlig tävling för segelbåtar som vill korsa Atlanten.

Startar från Las Palmas på Kanarieöarna den 24 november och avslutas på Santa Lucia i Västindien i mitten av december.

Det tar kring tre veckor att tillryggalägga de ungefär 2 700 sjömilen från Las Palmas till S:t Lucia.

Öppen för alla; familjer, cruisers och professionella seglare.

Båtarna utnyttjar passadvindarna när de seglar mot Västindien.

Med ombord finns också radioläkaren Otto Lindberg, som inte har lika lång erfarenhet av segling som de andra, men har nödvändiga kunskaper om någon kräver vård ute till sjöss. Dessutom har han äran att vara kock ombord. Vaenerberg kompletterade även teamet med båtbyggaringenjören Carl Johan Schauman och nu ska finlandssvenska ARCtic gentlemen ut på för dem okända vatten.

Starten sker på Gran Canaria nu på söndag. I ARC kan man delta både i tävlingsklassen och i cruisingklassen. Teamet från Finland ska cruisa, även om tävlingsinstinkten nog kommer att vara närvarande, tror Vaenerberg.

Framme i Saint Lucia i Karibien väntas båtarna vara 2-3 veckor senare. Över 200 båtar deltar, varav 170 i cruisingklassen.

Markus Renlund med besättning deltar med båten Another Brick, en Beneteau First 44.7. Från vänster Ari Hirvensalo, Kerkko Pitkänen, Markus Renlund (kapten), Marit Renlund (kaptenska), Claes Tallberg och Christoffer Lund. Bild: Privat

Hela sex finländska team deltar i tävlingen, varav två finlandssvenska. Det andra består av paret Marit och Markus Renlund, som numera satsar på segling på heltid. De deltar med sin egen båt, Another Brick, en snabbseglande First 44.7. Markus är skeppare medan Marit är värdinna.

Team Arctic Gentlemen, som förutom Magnus Vaenerberg, består av Patrik Hertsberg, Fredrik Lindberg, Otto Lindberg, Carl Johan Schauman, Lennart Söderström, Torkel Tallqvist och Mats Wolontis, deltar med en Dufour 52:a som de hyrt.

– Vi har haft träffar cirka varannan månad i ett år och deltog i augusti i Tallinn Race för att få de mindre vana seglarna ut och lufta sig. Några av oss deltog dessutom i Helsingfors-Viborg-Villmanstrand-racet tidigare i sommar. Med allt detta har jag cirka 600 nautiska mil i bagaget redan i år, säger Vaenerberg per telefon från Kanarieöarna.

Just nu har teamet fullt upp med bunkring och säkerhetstester.

– Säkerhets- och elektronikkontrollerna är rigorösa, det satsas mycket på att allt ska vara säkert ombord. Allt måste vara ordentligt surrat och fast, säger Vaenerberg.

– Vi är inte nervösa. Ju närmare starten desto lugnare blir man. Men det blir spännande.

Här kan du följa båtarna i realtid. Team ARCtic gentlemen seglar under fransk flagg med båten Bianco.

Läs också: Tina från Hangö seglade över Atlanten: "Jag har lärt mig att jag kan lita på vad andra kan"

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning