Medlaren: Ingen lösning på SAS-strejken i sikte

För flygbolaget SAS har strejkapril övergått i strejkmaj. Bild: Tove Eriksson/TT

SAS och piloterna har satt sig tillsammans i Oslo och påbörjat förhandlingar med medlare i rummet. Men parterna står fortsatt långt ifrån varandra.

Knutarna i den infekterade pilotstrejken verkar sitta hårt. Parterna har för första gången sedan strejken bröt ut den 26 april träffats igen i Norge. Men resultat har än så länge uteblivit.

– Det återstår mycket och vi är inte nära en lösning. Det rör på sig mellan parterna, men avståndet är fortfarande betydligt, säger riksmäklaren Mats Wilhelm Ruland, som håller i förhandlingarna, till norska VG.

De 1 400 piloterna i Sverige, Danmark och Norge har samma arbetsgivare och förhandlingsorganisation.

Pilotfacket svarar kort med kommentaren "inget nytt" på nyhetsbyrån TT:s fråga om hur förhandlingarna fortlöper, och inte heller SAS har någonting nytt att berätta.

SAS har ställt in ytterligare 280 flyg fram till klockan 15 finsk tid på torsdagen, vilket drabbar omkring 20 000 resenärer. Något besked om hur det blir med flygen efter klockan 15 har ännu inte kommit. Hittills har mer än 320 000 resenärer drabbats av strejken.

Separata förhandlingar

– Strejken är inne på sin sjätte dag, och nu samlas förhandlingarna till Oslo för effektivitetens skull, men det sker separata förhandlingar för kollektivavtal för respektive land, säger Freja Annamatz, presschef på SAS.

Hon kan inte säga något mer om vad förhandlingarna kommer att avse, eller om SAS är beredd att ge avkall på några av de principer som tidigare legat fast.

– Jag kan inte kommentera kraven, säger Freja Annamatz.

Väntar på signaler

Jan Sjölin från Medlingsinstitutet, som medlat mellan SAS och de svenska piloterna, berättar att han just nu inte gör något alls, annat än att stå i kontakt med den norske riksmäklaren.

– Vi väntar på signaler från Oslo, säger Jan Sjölin.

Från och med onsdagen ska drygt 900 kabinanställda och 70 lastare gradvis permitteras i den norska verksamheten. Bakgrunden är att SAS inte längre kan sysselsätta personalen.

I Sverige permitteras inte övrig personal som drabbas av strejken. Här omdisponeras i stället sysslolös personal till andra arbetsuppgifter. Det kan exempelvis betyda att kabinpersonal får arbeta på en flygplats tillfälligt.

Fakta

Konflikt om kollektivavtalet

Före förhandlingarna sade SAS upp särskilda avtal mellan sig och piloterna gällande samverkan, produktion, karriärvägar och regler för anställningstid.

Piloterna anser bland annat att de lönemässigt har hamnat efter sina kollegor i andra bolag. En annan huvudfråga rör mer förutsägbarhet när det gäller arbete och fritid.

Den 2 april, efter att förhandlingarna brutit samman, varslade SAS piloter i Danmark, Norge och Sverige om strejk med start 26 april vid midnatt, om ingen lösning nåtts.

På kvällen den 25 april lade medlarna i Sverige fram ett bud till parterna. Budet innehöll, enligt arbetsgivaren, att fler piloter ska kunna påverka och överblicka ett mer förutsägbart schema, samt få en löneökning på 2,3 procent. Fackets krav har beräknats innebära en löneökning på 13 procent.

Piloterna sade nej till budet, medan arbetsgivaren sade ja.

Efter att förhandlingsfristen löpt ut vid midnatt fortsatte de norska och danska parterna förhandlingarna på övertid, men på morgonen den 26 april meddelade norska och danska medier att även de piloterna tas ut i strejk.

En nästan skuldfri bostad ger dig flera möjligheter i din ekonomi

Ett omvänt bostadslån innebär utnyttjande av den förmögenhet man har fast i sin bostad. Om man känner att pensionen inte räcker till och besparingar sitter i väggarna, kan man frigöra medel genom att ta banklån på upp till hälften av bostadens värde. 25.4.2019 - 10.46