Säg det med en sång

Catherine Deneuve spelar Geneviève som hjälper sin mor i paraplybutiken.Bild: Agnes Varda

Jacques Demys vemodiga musikalfilm Paraplyerna i Cherbourg är en förvånansvärt subtil klassiker.

Paraplyerna i Cherbourg, Yle Teema 21.00

Den franska regissören Jacques Demy gjorde på 60-talet en slags informell romantiskt trilogi. Den inleddes med Lola (1961) och avslutades med Flickorna i Rochefort (Les Demoiselles de Rochefort, 1967) och däremellan gjorde han klassikern Paraplyerna i Cherbourg (Les parapluies de Cherbourg, 1964), en bitterljuv musikalfilm med Catherine Deneuves i huvudrollen - hennes genombrott.

Det särskilda med Paraplyerna i Cherbourg, förutom att den är förvånansvärt subtil och sorgsen, är att all dialog sjungs, till musik av Michel Legrand. Och då menar jag all. Också varenda "merci" och "bonjour". Således är filmen mer opera än klassisk musikal.

Deneuve spelar den unga Geneviève som är förälskad i bilmekanikern Guy (Nino Castelnuovo) och vill gifta sig med honom trots moderns (Anne Vernon) motstånd. Deras förhållande sätts på paus då Guy får sin värnpliktskallelse men de lovar att vänta på varandra.

Samtidigt kämpar modern med pengaproblem – hon äger en paraplybutik i Cherbourg och även om det ständigt regnar är det knappast den mest lukrativa handelsvaran. Hon blir sedan räddad av den förmögna juvelhandlaren Roland Cassard (Marc Michel) som förälskar sig i Geneviève och erbjuder sig att köpa det pärlhalsband som modern i desperation försöker sälja.

Detta är som sagt ingen glättig musikal utan ett sobert drama om kärlek, både ungdomens och vuxenvärldens. Det är vemodigt så det förslår, men också tänkvärt, charmigt och underhållande. Demy lyckas genom sången och den underbara färgsättningen skapa en fascinerande blandning av det vardagliga och filmens artificiella värld. Cherbourg känns aldrig som en kuliss, snarare blir omgivningen ett slags visuellt uttryck för Geneviève och Guys känslor. Det är alldeles förståeligt att filmen blev Deneuves stora genombrott. Hon står för en underbar, tidlös prestation.

Den som tycker att det låter ansträngande och krystat med sjungen dialog har inget att oroa sig för. Örat vänjer sig omedelbart och särskilt Genevièves ledmotiv är så vackert att det rör sig genom kroppen långt efter att filmen tagit slut.

Martina Moliis-Mellberg Reporter

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00