Så ska den nya cykeltunneln i centrum se ut

Så här ser planen för tunneln ut i Kajsaniemiparkens ända. Bild: Stadsmiljösektorn

Stadscyklarna i Helsingfors och Esbo är mer populära än någonsin, men så har också utbudet ökat betydligt. Under årets säsong gjordes 3,8 miljoner resor med de gula cyklarna. Nu har planerna för en ny cykeltunnel också klarnat.

Stadscykelnätet växte i år med 88 nya stationer och 880 cyklar, främst i norr och öst. Det ökade utbudet ledde att antalet registrerade användare och resor ökade från i fjol, visar siffror från HST.

Drygt 12 000 fler användare i fjol eller sammanlagt 61 000 kunder gjorde 3,8 miljoner resor.

I snitt användes varje cykel i år 5,2 gånger per dag mot 6,8 gånger i fjol i Helsingfors och Esbo. Största delen av resorna, 85 procent, startade i Helsingfors.

Stadscyklarna kostade 3 miljoner euro, vilket inkluderar utvidgningen av nätet och de nya cykelstationerna. Samtidigt var inkomsterna från cyklarna 1,9 miljoner euro i form av användaravgifter.

Tunnel om tre år

Cykelkulturen i Helsingfors utvecklas också på annat sätt. Nu har de första skisserna för en cykeltunnel mellan Kajsaniemiparken och Medborgartorget blivit klara, och framför allt hur uppgångarna vid Tölöviksgatan och i parkens sydvästra hörn ska se ut.

Meningen är att tunneln ska börja byggas nästa höst och vara klar två år senare.

Läs också: Järnvägsstationen får cykelparkeringscentral – ska rymma 1 000 cyklar

Enligt beslutet i Helsingfors stadsfullmäktige går budgeten på ungefär 23 miljoner euro. Järnvägsstationen får dessutom en cykelparkering med 900–1000 platser, som staden lovat att ska vara kvalitativa och säkra. En station med cykelservice planeras i anknytning till parkeringen.

Yrkesexamen från Prakticum öppnar många dörrar

Studier vid Yrkesinstitutet Prakticum ger nycklar till arbetslivet. Samtidigt kan det också vara en smidig inkörsport till fortsatta studier vid en yrkeshögskola. 4.12.2019 - 00.00

Mer läsning