Så klarar du av hettan: "Drick inte alkohol om du redan är matt och okoncentrerad"

När temperaturerna ligger kring 30 grader ska man dricka oberoende om man känner sig törstig eller inte. Bild: Mikko Stig/Lehtikuva

Vill du hjälpa en äldre släkting i högsommarvärmen? Ta med dig chips med mycket salt.

Sommarhettan håller i sig, vilket leder till att allt fler uppsöker sjukvården till följd av symtom som kan härledas till värme och vätskebrist.

Maaret Castrén, verksamhetsdirektörvid HUS Akut och Tarja Makkonen, avdelningsskötare vid Vasa centralsjukhus, delar med sig av sina bästa tips för att klara sig genom hettan på egen hand.

Ät och drick tillräckligt

Castrén och Makkonen framhåller båda betydelsen av att hålla elektrolyterna, alltså mineralämnena, i balans. Detta gör man genom att dricka och äta tillräckligt.

–  Drick inte bara vatten, utan också vätskor med elektrolyter, som vichyvatten eller läsk, säger Castrén.

Hon säger att man ska dricka oberoende om man känner sig törstig eller inte. Samma sak gäller ätandet: kom ihåg att äta åtminstone någonting med jämna mellanrum även om du inte är hungrig.

–  Om man inte vill äta mycket kan man äta lite mindre fast oftare, tipsar Makkonen.

Ofta är det äldre personer och kroniskt sjuka som lider mest av värmen. Om man vill hjälpa en äldre släkting kan exempelvis bjuda hen på chips som innehåller rikligt med salt, säger Castrén.

Mikkonen säger också att man kan ställa fram en vattenkanna till de äldre så att de lättare ska komma ihåg att få i sig vatten.

Farligt med för mycket vatten

Vätskebehovet varierar beroende på till exempel vad man har för sig. Är man äldre och klarar sig hyfsat hemma ska man dricka åtminstone några liter per dag, säger Castrén.

–  Om man känner att man får huvudvärk eller illamående är det på grund av vätskebrist. Då ska man definitivt börja tanka, säger hon.

Castrén säger att för mycket vatten – alltså endast vatten – kan leda till att man spolar ut elektrolyterna ur kroppen.

–  Det kan leda till att man får kramper och blir medvetslös, precis som under ett epilepsianfall. Därför är det så viktigt att också dricka annan vätska, förklarar Castrén.

Undvik direkt solljus under värmeböljan. Bild: Roni Rekomaa/Lehtikuva

Däremot avråder Castrén från att dricka alkohol.

–  Det är inte så bra att dricka alkohol när det är så här varmt. Nu är man annars också lite matt och inte så koncentrerad. Ofta är det den kombinationen som orsakar de allvarligaste skadorna, säger Castrén.

Stäng ute värmen

Både Makkonen och Castrén avråder också från att vistas ute i solen när det är som varmast. Håll dig i så fall i skuggan och använd huvudbonad.

–  Våra hus är inte byggda för värmeböljor av det här slaget. För att stänga ute värmen kan man dra ner rullgardinen och använda fläkt, säger Castrén.

–  Det är inte heller bra att öppna fönstren. Öppna dem först på kvällen när det är svalare utomhus, annars släpper man in värmen, säger Makkonen.

Om man behöver tillfällig svalka kan också en kall dusch hjälpa, säger Makkonen.

Många tappar aptiten när det är riktigt hett. Det är ändå viktigt att äta, exempelvis mindre portioner men oftare. Bild: Silja-Riikka Seppälä/Lehtikuva

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Skräddarsytt drömhem uppfyllde alla önskemål och höll budgeten

Mer läsning