Så här ser 100-årsjubilaren Wasa Teater ut efter renoveringen

Byggnaden som Wasa Teater verkar i byggdes upp med gemensamma krafter åren 1953–1955, efter att en brand totalförstörde det hus som stod där innan. Bild: Linus Lindholm

Restaurang Ernst har återuppstått och den berömda kristallkronan har hittat hem. Följ med på en rundvandring i nyrenoverade Wasa Teater som firar sitt 100-årsjubileum på fredag.

Det doftar sprillans nytt. Samtidigt ropar byggnaden femtiotal från golv till tak. Det är en salig blandning av både gammalt och nytt, en blandning som passar som hand i handske.

Lagom till att Wasa Teater firar sitt 100-årsjubileum har totalrenoveringen av teaterhuset slutförts. Salongen rymmer nu fler besökare, foajén är uppfräschad och förstorad, scentekniken har förts till en helt ny nivå, ett nytt inglasat område har byggts på innergården, restaurang Ernst har återuppstått och framför allt: den berömda kristallkronan har hittat hem.

Foajén har både rustats upp och förstorats. Dessutom har en ny hiss byggts som gör det enklare för rullstolsburna att komma in i byggnaden. Bild: Linus Lindholm

Mycket har hänt i teaterhuset under det senaste året och till stor del har det varit möjligt tack vare privata donationer. Själva renoveringen har finansierats av staten, stiftelser, fonder och samkommunen Svenska Österbottens förbund för utbildning och kultur, som äger fastigheten. Utöver det har närmare 200 privatpersoner, föreningar, organisationer och företag ställt upp för sin teater och samlat ihop till allt lösöre som behövts införskaffas. Gräsrotsfinansieringen har gett närmare 200 000 euro till i kassan och från teaterns håll är man mer än tacksam.

Teaterchef Åsa Salvesen och marknadsföringschef Jan Fröjdö säger att renoveringen lett till att Wasa Teater i dag inte bara är en teater, utan mer som en allmän plats "att hänga och mötas på". Bild: Linus Lindholm

– Det här är österbottningarnas teater och vi ser ju här hur den engagerar. Det är så viktigt att det finns ett ställe där man kan träffas, se teater och ibland berätta de lokalförankrade historierna, säger teaterns marknadsföringschef Jan Fröjdö.

Konkurs och brand tänkte ta teatern

Om mycket har skett i teaterhuset under det senaste året, är det ändå inget emot allt det som hunnit ske under teaterns totalt 100 verksamma år.

Wasa Teater grundades 1919 till stor del tack vare affärsmannen Holger Schauman. Pengarna räckte då inte för att bygga ett eget teaterhus så man hyrde i stället in sig på hotell Ernst i centrum av Vasa.

Första gången ortsborna gick in för att rädda teatern var år 1930 då teatern hotades av konkurs. Då det blev allmänt känt att teatern planerade lämna in en konkursanmälan blev ortsborna förskräckta och samlade ihop pengarna som krävdes för att trygga teaterns framtid.

Andra gången ortsborna ryckte in med bidrag var 1953 då en brand totalförstörde huset. På drygt två år lyckades man bygga ett nytt teaterhus, samma hus som teatern verkar i än i dag, och år 1955 slogs dörrarna upp till teatern igen.

I samband med renoveringen har alla stolar bytts ut till nya, men de nya stolarna ser ändå ut precis som förut. Därtill har salongens tidigare 272 platser utökats till 325 tack vare den nybyggda läktaren. Bild: Linus Lindholm

Ljudteknik av världsklass

Efter att österbottningarna nu för tredje gången slutit upp kring sin teater lovar teaterchef Åsa Salvesen att de också kommer att få valuta för pengarna. Salongen har fått en läktare, salongsstolarna har förnyats och blivit fler och tekniken bakom scenen har tagits till nya höjder.

Ljudtekniken som nu används vid stora scenen är av nyaste sort och likadan teknik finns i användning endast på tre andra ställen i världen: i London, i Sydney och i Paris. Bild: Linus Lindholm

– Vi har nu den nyaste ljudtekniken som går att få, teknik som används endast i London, Paris, Sydney utöver här. Vi ska leverera i världsklass, det är vi skyldiga publiken, säger Salvesen.

Annan teknik som fått ett rejält uppsving är scenmekaniken som används för att hissa föremål upp och ner uppe på scenen.

Tidigare hissades allt uppe på scenen manuellt med hjälp av rep från 50-talet. I samband med renoveringen uppdaterades tekniken på Stora scenen märkbart. Bild: Linus Lindholm

– Förr hissades allt manuellt med rep från femtiotalet. Nu har vi datoriserat det systemet, vilket möjliggör mycket snabbare byten och påverkar den visuella upplevelsen, säger Salvesen.

– För att inte glömma nybygget bakom scenen. Tack vare det kan vi nu spela repertoarteater, och alltså växla pjäser under samma vecka i stället för att alltid spela bara en produktion åt gången på stora scenen, säger Jan Fröjdö.

Restaurang Ernst försvann från teaterhuset på 1980-talet. Nu är restaurangen tillbaka och välkomnar gäster för såväl lunch som middag. Bild: Linus Lindholm

Kristallkronan har hittat hem

Den 1 november firar Wasa Teater sitt 100-årsjubileum. Inbjudna gäster ska få se en föreställning av jubileumspjäsen Spelman på taket och sedan njuta av en middag i den nyöppnade restaurangen Bock's Ernst Salonger.

En del av de kärl som användes på hotell Ernst finns bevarade och står nu framställda i restaurangen. Bild: Linus Lindholm

Restaurang Ernst är ett namn många österbottningar känner igen. På teatern fanns det ända fram till åttiotalet en restaurang som hette så och som var välkänd i hela trakten, framför allt för sin stora, ståtliga kristallkrona.

Kristallkronans alla 500 delar är grundligt putsade och nu hänger den åter mitt i restaurangen. Bild: Linus Lindholm

Restaurangen byggdes om till scen i samband med en tidigare renovering och då fanns inte längre någon lämplig plats för kristallkronan. Men nu är den tillbaka och alla de över 500 delarna är putsade.

– 100-årsjubileet kommer såklart att avslutas på bästa möjliga vis, med dans under kristallkronan, säger Fröjdö.

– Det är så många äldre par som berättat för mig om hur de träffats under kristallkronan. Vi har fått väldigt positiv respons på renoveringen överlag och på att kristallkronan är tillbaka. Vem vet vilka möten den kommer föra med sig nu framöver, säger Åsa Salvesen.

1. Colorado Avenue, 1999, 27 444 åskådare.

2. Sound of Music, 1994, 25 355 åskådare.

3. Gambämark, 2018, 23 341 åskådare.

4. Sugar, 2001, 20 070 åskådare.

5. Lanthandlerskans son, 2000, 19 995 åskådare.

6. West Side Story, 2003, 19 537 åskådare.

7. Piaf – den lilla sparven, 1983, 16 968 åskådare.

8. Spelman på taket, 1990, 16 570 åskådare.

9. Oliver! 1996, 14 934 åskådare.

10. Pleppo 2 Vi mårar åpå! 2016, 14 724 åskådare.

Sagan om den lilla farbrorn – spelas till december.

Feta kungar och fattiga riddare – spelas under spelåret.

Spelman på taket – spelas till mars.

Sylvi (gästspel med Vasa studentteater Rampen) – premiär den 2 november.

Bomullsängeln – urpremiär den 23 november.

FORK på Wasa Teater (gästspel) den 31 januari–1 februari.

#nofilter – urpremiär den 19 februari.

Om att se – premiär den 3 mars.

Månskensprinsen – urpremiär dem 13 mars.

Man får väl ställa upp (gästspel Riksteatern) – den 22 april.

Kim Herold: ”Motorsängen hjälper mot snarkningarna”

Musikern Kim Herold, även känd från tv-programmet Selviytyjät, har märkt att en bra säng gör det lättare att återhämta sig och att den till och med förebygger idrottsskador. 4.11.2019 - 00.00

Mer läsning