Så här går det för Saara Aalto i semifinalen

Bild: Andres Putting

Malin Slotte tippar vilka bidrag som tar sig vidare från den första semifinalen i Eurovision Song Contest där även Finlands finalplats i tävlingen står på spel.

Eurovision Song Contest: Semifinal 1 sänds i Yle TV2, Yle Arenan, SVT1, SVT Play, Yle Radio Suomi 8.5 kl. 22.00. HBL.fi följer sändningen live.

1. Azerbajdzjan: Aisel – X My Heart

Snyggt nummer där man står i fläktdrag på lutande upphöjningar; Azerbajdzjan är bra på att iscensätta sina bidrag. Låten däremot är standardpopvara av lättförglömligt slag. Troligen ingen finalist.

2. Island: Ari Ólafsson – Our Choice

För kvällens bottennapp står Island: en riktigt bedrövligt klyschig och fånigt präktig smörballad. Rena smörjan, och lika stor chans som en isbit i helvetet att ta sig till final.

3. Albanien: Eugent Bushpepa – Mall

Typisk trist eurovisionsrock som inte gör någon glad. Han sjunger dock bra, men ej final.

4. Belgien: Sennek – A Matter of Time

Belgien har blivit ett land att räkna med i de här sammanhangen, och bjuder på pur magi i årets elegantaste bidrag, en sofistikerad Bondballad. Ett dystert och glåmigt framförande kan få ribban att dallra, men en så här stark låt bara måste bära till final.

5. Tjeckien – Mikolas Josef – Lie to Me

Rytmisk och vital hip hop-pop som kommer att ta sig till final med en axelryckning. Det är ungt och nästan provocerande duktigt, med en cool intellektuell och aristokratisk look. Dansare mot ljusskärmar ger musikvideokänsla.

6. Litauen: Ieva Zasimauskaitė – When We're Old

Varm och atmosfärisk ballad där det inte händer så mycket, men som ändå är fin. Mjukt och romantiskt i rosa jumper, en liten visa som förtjänar finalplats.

7. Israel: Netta Barzilai – Toy

Vinkande japanska katter sägs bringa tur, men Israel hade inte alls behövt bulla upp med en hel vägg av sådana talismaner för att ta sig vidare; de kan betrakta finalplatsen som säkrad. Egensinnig och medryckande popdänga med hitpotential framförd med uppfriskande galenskap i form av hönskackel.

8. Vitryssland: Alekseev – Forever

Melankolisk synthpopballad som förvisso är rätt smörig, men onekligen ändå har något. Romantiskt framförande med ros, och en dansös som verkar vilja slita av sig klänningen. Sprödheten och känsligheten kan leda till final.

9. Estland. Elina Nechayeva – La forza

Drömsk operaaria, vacker som glas, där projektionerna på klänningen står för showen. Nästan för perfekt. Klar finalist.

10. Bulgarien: Equinox – Bones

Svartklädd, stylad kvintett gör modern soulpop på halvfart. Stabilt suggererande utan toppar, men en säker finalist.

11. Makedonien: Eye Cue – Lost and Found

Fyra flickor åmar sig till något EDM-aktigt. Rörigt.

12. Kroatien: Franka – Crazy

Påminner om Sam Browns åttiotalsballad Stop, men sämre. Men det här är ett exempel på hur man trots en svag låt tar sig till final, helt enkelt för att man gör det så himla bra live. Se och lär!

13. Österrike: Cesár Sampson – Nobody but You

Gospelballad där det briljeras med röstresurserna. Stark sångare men tråkigt på scen. Gospel behöver mera glädje och energi än så här för att kännas.

14. Grekland: Yianna Terzi – Oniro mou

Möjligen är det det grekiskt kryddade soundet som man går i gång på här, på rytmen och rymden, medan det egentligen inte är så mycket till låtbygge därunder. Men detta oaktat torde finalplatsen vara tryggad.

15. Finland: Saara Aalto – Monsters

Det ska sägas: av alla helt okej poplåtar i år är det här den effektivaste. Men, nu är det som bekant så mycket annat som ska funka i en tuff semifinal full av starka sångare. Scenmässigt var detta en röra i UMK, och att man nu säger sig ha gjort om numret genom att kombinera de bästa elementen ur Saaras alla tre UMK-bidrag låter inte som en lyckad förädling. Snarare kan man misstänka att en fungerande vision för numret fortfarande saknas. Av förhandsklippen att döma verkar framförandet också löpa risk att bli för skrikigt och röstbriljerande. Konkurrensen i kväll är mördade tuff; tyvärr säger magkänslan att här saknas något – kanske en värme, en säkerhet? – för att ta sig vidare.

16. Armenien: Sevak Khanagyan – Qami

Skäggig powerballad på armeniska framförd stående i offerring medan rökmaskinerna jobbar. Han tar verkligen i från tårna, men alla kvällens starka sångare kan inte rymmas i finalen. Och det här sticker inte ut tillräckligt för att ta sig vidare.

17. Schweiz: Zibbz – Stones

Poprock med viss intensitet och ännu en högst kompetent artist. Men. Även detta lär bli kvar på stranden.

18. Irland: Ryan O'Shaughnessy – Together

Falsettsångare med gitarr, en nätt liten singer/songwriter-melodi men ett typiskt bidrag som är för tamt för final, trots att man försöker sticka ut med samkönad kärleksdans.

19. Cypern: Eleni Foureira – Fuego

Kvällens mest energiska nummer: dans i kroppsstrumpa med slängande hårman. En medelmåttig popdänga som verkligen lyfter live, och blir en bombsäker finalist.

Hur går det för Saara Aalto?

Laddar ... Laddar ...

Malin Slotte TV-redaktör

Skapa din framtid vid Yrkeshögskolan Novia

Yrkeshögskolan Novia är en studerande- och arbetslivsnära entreprenörsmässig högskola med högklassig utbildning på fyra orter: Vasa, Åbo, Raseborg och Jakobstad. Novia har ca 4000 studerande, och vi tog pulsen på några av dem. 19.3.2020 - 15.23

Mer läsning