Så här ändrades kollektivtrafiken inför hösten – arrangemangen i Böle börjar hitta sin form

Både bussar och spårvagnar kommer att stanna vid den nya stationsbyggnaden i Böle. Bild: KARL VILHJALMSSON

Trafikarrangemangen i Böle blir tydligare då stationsbyggnaden öppnar sina dörrar i oktober

I går flyttade kollektivtrafiken i huvudstadsregionen över till vintertid. Utöver ändringar i tidtabellerna innebar det också justeringar i många rutter både vad gäller bussar och spårvagnar.

Ett centralt område för förändringar i kollektivtrafiken i Helsingfors är Böle, där olika specialarrangemang på grund av byggarbetet har förekommit i flera år.

Den första fasen i byggandet av det nya Böle börjar närma sig sitt slut och det syns också i kollektivtrafiken. Bland annat återgick spårvagnslinjerna 2 och 7 till normala rutter i går efter ett uppehåll över sommaren. Busslinjen 2X, som ersatt spårvagnslinjen mellan Västra Böle och Tölö, slopades från och med måndagen.

Bölebon Rolf Kokkola är ändå inte helt nöjd, eftersom han redan hunnit vänja sig vid 2X-bussen.

– För min del skulle busslinjen 2X få bli ett ständigt inslag i kollektivtrafiken. Bussen är alltid snabbare än spårvagnen. Jag kommer att sakna den.

Rolf Kokkola anser att den ersättande busslinjen 2X skulle få bli ett ständigt inslag i kollektivtrafiken. – Bussen är alla gånger snabbare än spårvagnen, säger han. Bild: KARL VILHJALMSSON

Från och med nu går 2:an normalt från Tölö till Västra Böle där linjenumret byter till 7 och rutten fortsätter mot Östra Böle och Vallgård. Det här är ändå trots allt en kortvarig lösning eftersom de två spårvagnslinjernas ändhållplatser flyttas till Böle tågstation i oktober när den nya stationsbyggnaden väl är klar.

– Flytten av spårvagnslinjernas ändstation från Västra Böle till stationsbyggnaden innebär att de som kommer med 2:an från Tölö inte längre behöver göra ett uppehåll i Västra Böle, förklarar Johannes Laitila från HRT:s kommunikationsavdelning.

Att trafikarrangemangen i Böle håller på att återgå till ett stadigvarande mönster tas väl emot bland de resenärer som HBL talat med.

– Arrangemangen i Böle har länge varit så förvirrande. Jag kommer ofta från Mäntsälä till Böle och har börjat vänja mig vid att det varje gång är nya arrangemang som gäller, säger Paavo Karjalainen som väntar på Z-tåget mot Lahtis.

Nya busslinjer

I går fick också busslinjerna 58 och 551 ett nytt liv som stomlinjerna 500 respektive 510. Linjen 500 går mellan Östra centrum och Munkshöjden medan linjen 510 går mellan Hertonäs och Westend. I praktiken fortsätter linjerna som förut, med undantag av att några hållplatser slopas och att bussarna från och med nu får en orange färg likt de andra stomlinjebussarna.

– Busstrafiken på stomlinjerna är av lite högre klass och liknar spårvägstrafiken. På stomlinjerna är avgångarna tätare än vanligt och de kör en snabbare rutt med färre hållplatser. De är också smidigare i och med att man även kan stiga på vid mittdörren och för att chauffören inte kontrollerar några biljetter, säger Laitila.

Trafikarrangemangen för bussarna i Böle kommer också att ändras på nytt under hösten i och med färdigställandet av Böle station. Än så länge är hållplatsen i Östra Böle och bussarnas rutt går längs Industrigatan. När stationen är klar flyttas busshållplatsen till Böle bro och bussarna tar rutten längs Aleksis Kivis gata.

Enligt Laitila har övergången till vintertidtabeller och ändringarna i rutter gått rätt smidigt.

– De nya arrangemangen har förstås vart lite oklara till en början för en del busschaufförer och passagerare, men i det stora hela har omställningen tagits emot väl i den respons vi hittills har hunnit ta emot.

Omställningar i norra Esbo

En annan stor omställning som drabbar busspassagerare i västra Helsingfors är stängningen av tunneln vid Hoplax station. Tunneln under tågspåren är ur bruk på grund av Spårjokerns byggarbete och bussar som tidigare kört genom tunneln tar nu en undantagsrutt mellan Södra och Norra Haga.

Också busslinjerna i de norra delarna av Esbo har genomgått en omfattande förändring med flera nya linjer. Samtidigt slopades eller omorganiserades flera gamla busslinjer.

Även norra Esbo får en egen stomlinje. Linjen 200 från Helsingfors centrum till Alberga och vidare till Jorv ska starta under hösten. Linjen trafikeras redan nu med numret 235 medan det sista byggarbetet längs stomlinjen slutförs.

I Helsingfors centrum fortsätter spåvagnslinje 1 att gå till Trekanten men ska under hösten återgå till sin normala rutt till Eira.