S-gruppen tampas med kundbortfall på hotellen – dyster halvårsrapport

S-gruppen kämpar med sviterna av coronavåren. Bild: SPT

E-handeln blomstrar men i övrig är det förluster som syns i S-gruppens halvårsrapport.

Enligt S-gruppens halvårsrapport sjönk bolagets rörelseresultat med 71 miljoner euro jämfört med i fjol. Under det första halvåret 2020 var S-gruppens resultat 35 miljoner euro. Under det första halvåret 2019 låg resultatet på 106 miljoner.

S-gruppens skattefria detaljhandelsförsäljning minskade med en procent under det första halvåret till knappt 5,6 miljarder euro.

Försäljningen av dagligvaror har återhämtat sig till 10,4 procent.

Relativt sett har S-gruppens största tillväxt skett inom e-handeln, där livsmedelsförsäljningen under vissa månader har mer än tredubblats jämfört med förra året. I kampanjer för hemmabruk och specialprodukter var de enskilda försäljningstopparna upp till 10–16 gånger högre än förra årets siffror.

SOK-koncernens restauranger och hotell har känt av effekterna av coronakrisen. Bolagets hotell kämpar fortfarande med bortfallet av kunder.

S-gruppen kommer att fortsätta det strategiarbete man offentliggjorde i början av året. Den nya strategin inkluderar bland annat en förnyelse av S-market-kedjan och att bolaget ska vara koldioxidnegativt år 2025.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Så kan valet av lån påverka din ekonomi

Mer läsning